Star Wars: The Force Awakens

Titel Star Wars: The Force Awakens (2015)
Skådespelare , , , , , , , ,
Genre ///
Längd 135min

Originalstjärnorna Harrison Ford, Carrie Fisher, Mark Hamill, Anthony Daniels, Peter Mayhew och Kenny Baker samlas tillsammans med John Boyega, Daisy Ridley, Adam Driver, Oscar Isaac, Andy Serkis, Domhnall Gleeson och Max von Sydow. Regisseras av J.J. Abrams, manus av Lawrence Kasdan och Abrams, produceras av Kathleen Kennedy, Abrams och Bryan Burk. John Williams står för musiken.

Jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig när jag väl tar plats i den enormt stora IMAX-salongen som huserar inne i det nybyggda Mall of Scandinavia, strax norr om Stockholm city. Innan jag börjar så vill jag bara klargöra att jag är något enormt kluven och det tills precis innan filmen startar, dels så tillhör jag den generationen som växte upp med prequel-trilogin och kan inte med att vara så avig som de som är uppvuxna med original-trilogin allt som oftast är till de senaste filmerna. Sen så vet jag inte riktigt vad jag tycker om att det trots allt är J.J. Abrams som sitter och styr skutan och även fast jag vet att jag inte ska tänka på revir och andra fånerier så blev jag först lite besviken när det annonserades, han har ju trots allt regisserat inte bara en utan två(!) Star Trek filmer. (Och de som har gjort sin hemläxa vet att Star Wars anhängare och Trekkies inte alltid drar jämt.) Dessutom så har jag och många med mig sett hela sagan om kraften och de som brukar den för så väl ont som gott som ett avslutat kapitel och att det inte skulle komma något mer, utan att det helt enkelt skulle få vara en av modern tids absolut största filmsuccéer, om inte den absolut största! Sen kommer bombnedslaget att George Lucas bestämmer sig för att sälja LucasFilms till Disney och direkt så är cirkusen med vilda spekulationer igång! Så med den här förutsättningen så är det en kombination av ett förväntansfullt litet barn och en vresig och skeptisk gammal gubbe som tar plats i fåtöljen och får den gigantiska, gula texten rullande framför mig.

När den numera ikoniska texten och fanfaren har passerat så möts man av en film som på långa vägar verkar vara något helt annat än vad man är van vid och det känns som att man har tagit och sneglat en aning på andra nyproducerade filmer och anpassat Star Wars till 2010-talet. Dock så dröjer det inte länge innan man får en välkommen variation i dels historien, men även vad gäller tempo, miljöer och grade:ing av filmen. Något annat som heller inte tar lång tid är att få stifta bekantskap med filmens charmigaste (och möjligtvis sötaste?) karaktär, nämligen droiden BB-8. Även fast hen är ett klockrent skolboksexemplar av en skön sidekick och man är van vid att se detta i såväl tidigare Star Wars-filmer som Disney-filmer så är det en oerhört skön bris som kan trubba av det som den enskilde individen eventuellt kan finna obehagligt och kanske rakt av svårt att ta in. När väl filmen kommer igång så gör den det med besked! De som har sett trailern och de officiella bilder som har släppts från filmen kommer att ha en aning om vad som komma skall och det i kombination med att man tar en ordentlig nypa av Star Wars trivia/nostalgi och gör diverse anspelningar/gliringar gör att jag finner mig själv otroligt nöjd och jag känner att så väl tid och rum som andra angelägenheter (som till exempel vilka julklappar som ska inhandlas i år eller att jag faktiskt har en resa på cirka 25 mil att avverka innan jag är hemma igen) försvinner. Trots allt sånt som kan pocka på en människa om ens uppmärksamhet så tar hjärnan och aktivt väljer bort det eftersom det som händer på duken är så himla roligt men framför allt oerhört spännande och intressant att hjärnan per automatik stänger av allt tråkigt vardagsrelaterat för att ens orka ta in den hela härlighet som The Force Awakens trots allt är.

Trots att jag sitter där och njuter för fullt så känns det ibland som att det blir lite väl krystat när det gäller vissa detaljer, och det jag funderar på då är har man inget bättre att komma med? Eller har man varit tillräckligt innovativ och nytänkande när man har skapat en ny ljussabel som dels ser ut ett förvrängt gement ”t” i ena änden och som istället använder för att använda sig av laser ser ut som att det är någon typ av svetslåga/förbränningslåga från ett rymdskepp. (Det räcker att ni kolla in postern ovanför så fattar ni vad jag menar) Tidigare så nämnde jag att det förekommer en hel del blinkningar och kan man sitt Star Wars (alternativt sett de tidigare filmerna över 50 gånger totalt) så bjuds man på massor med leenden och rent av goda skratt. Inför filmen så har hemlighetsmakeriet varit oerhört stort, när Anthony Daniels besökte ”The Scandinavian Sci-Fi, Game and Movie convention” i början av December så blev han fullkomligt bombarderad under sin ”Q&A”-session med frågor som hade med ”The Force Awakens” att göra, han var dock snabb att avleda nästan alla frågor som handlade just det med det väl inövade svaret ”You have to realize that I´ve been hard-wired by Disney to automatically ignore any questions related to The Force Awakens”. Dock så kunde han berätta att man hade folk på inspelningsplatsen vars enda jobb var att håll koll upp i luften efter eventuella helikoptrar och drönare, och när man fick syn på något av ovan nämnda så var crew:et snabbt framme med stora parasoller och/eller filtar och täckte för/över skådespelarna. En annan detalj som han delade med sig gällande hemlighetsmakeriet var att de skådespelare som spelade Stormtroopers fick ha svarta overaller på sig över sina befintliga dräkter samt att hjälmen bars i svart väskor (typ bowlingväska), allt för att så få som möjligt ska veta något alls om filmen innan det väl är dags för biopremiären av filmen.

Star Wars: The Force Awakens..Kylo Ren (Adam Driver)..Ph: David James..©Lucasfilm 2015

Mitt bland all den massiva informationen som hjärnan tvingas bearbeta så finns det detaljer i filmen där jag inte riktigt känner igen mig rent stämningsmässigt mot vad jag har sett i tidigare Star Wars-filmer, och jag vet inte riktigt hur jag ska ta den informationen, men det lutar åt att det känns annorlunda. Så jag ifrågasätter mig själv – måste verkligen vissa saker vara på ett speciellt sätt? Och nä, det behöver de verkligen inte vara. Men trots det så finns det stunder i filmen som påminner om de hemskaste av mänsklighetens historia och på sätt och vis så är ju det bra eftersom då har de ju trots allt lyckats med att förmedla en känsla, oavsett om den känslan är behaglig eller raka motsatsen. I inbjudan till pressvisningen så fick vi recensenter klara direktiv som vi var tvungna att följa för att få se filmen, ett av dessa var att vi ej var tillåtna att ”spoila” de eventuella händelser som utspelar sig i filmen. Så mitt råd som jag kan ge till dem som ska se filmen är att vara alerta och beredda på att vad som helst kan hända i filmen. Trots villkoret från Disney så var inte jag helt med på noterna och mitt tips är att man försöker hänga med i filmen efter bästa förmåga. Så min misstro jag hade mot J.J. Abrams och hans tolkning av denna episka berättelse hade definitivt ingen grund. Tittar man i backspegeln och reflekterar det som har varit i debatten runt filmen så har det varit en väldans rabalder runt att man har castat John Boyega och personligen så kan jag inte se något hinder utan det hela känns oerhört självklart och störningsmomentet blir istället när folk påpekar detta. Oavsett vad så är ett som är säkert att jag kommer se om filmen på bio. Frågan som dock kommer upp i mitt huvud nu är: Kommer Rian Johnson klara att styra det skepp som till slut kommer att resultera i Episode VIII och axla den enorma mantel som J.J. Abrams nu efterlämnar?

För att summera det hela, trots att juldagen är en bit bort så är årets julfilm här! Ni vet, det ska alltid ska släppas en (helst svensk) film den 25:e december som alla prompt ska se, oavsett om de tror de kommer gilla den eller inte och som filmmakarna alltid hoppas på ska bli årets kassako. Ja, jag skulle nog vilja påstå att detta rent utav är en av årets absolut bästa filmer och tillika bioupplevelse! (Även fast filmens Stormtroopers har fått en uppdatering av sina dräkter som jag inte riktigt vet om jag gillar.) Och även fast LucasFilms ägs av samma företag som äger Marvel Studios som i sin tur är kända för ”när-eftertexten-har-rullat-en-bit-scener” så bjuds man inte på några såna här vilket är lite tråkigt, då man faktiskt har fått sett sånt i tidigare installationer.

© & TM Lucasfilm Ltd.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (5 röster, genomsnitt: 5,00 av 5)