Steve Jobs

Titel Steve Jobs (2015)
Längd 122min

Filmen om Steve Jobs liv tar oss med bakom kulisserna under tiden före några av de mest ikoniska produktlanseringarna i modern tid – Från Macintosh 1984, fram till presentationen av iMac 1998. STEVE JOBS ger oss ett unikt perspektiv på den digitala revolutionen, från en briljant man som befann sig i dess epicentrum. STEVE JOBS är regisserad av den oscarbelönade regissören Danny Boyle, och Aaron Sorkin har skrivit manus baserat på Walter Isaacsons bästsäljande biografi. I huvudrollen som Steve Jobs ser vi Michael Fassbender. Oscarbelönade Kate Winslet spelar Macintosh tidigare marknadschef Joanna Hoffman. Seth Rogen spelar Apples medgrundare Steve Wozniak och företagets tidigare vd John Skulley spelas av Jeff Daniels.

Behövs det en ny film om Steve Jobs? De flesta som har sett Joshua Michael Sterns ”Jobs” från 2013, med Ashton Kutcher i huvudrollen, är eniga om att svaret är ja. Det kan göras mycket, mycket bättre.
Så har den mer erfarne och högt ansedde regissören Danny Boyle åtagit sig uppgiften, och han gör det på ett helt annat sätt. Istället för att skildra hela Jobs liv, har han fokuserat på tre nyckelhändelser, närmare bestämt tre olika produktreleaser, genom vilka han målar upp en bild om vem Steve Jobs var. Och kära någon om det är stjärnspäckat, titelrollen innehas av Michael Fassbender och Jobs högra hand spelas av Kate Winslet, och i mindre roller ser vi Seth Rogen och Jeff Daniels. Ribban har alltså satts högt, och vad kan egentligen gå fel?

Jag känner att jag borde tycka om den här filmen. Att vi som lämnar biografen efter visningen borde nicka till varandra i tyst samförstånd: det här var minsann kvalitet. Högsta betyg, bravo. Men kruxet är att så känner jag inte alls.

Det finns mycket i ”Steve Jobs” som det inte alls är något fel på. Skådespeleriet, till exempel. Både Fassbender och Winslet har Oscarsnominerats för sina rolltolkningar, och det känns väl logiskt. De ger båda två liv och djup åt sina roller, inom de ramar filmen tillåter dem. Så långt allt okej. Även konceptet, att berätta hela Jobs historia genom i princip bara tre scener, känns fräscht och lovande. Egentligen är det ju ett framgångsrecept.

Vad är då problemet med filmen? Här får jag dra till med ett något oprofessionellt uttryck: den är tråkig. Jättetråkig.
Vad som gör en film sevärd, underhållande, gripande, berörande, är att det finns någon slags rörelse framåt. Det händer något, det sker en utveckling, det finns ett mål, något som ska sägas. Det spelar ingen roll om konceptet är gott och skådespelarna är fantastiska om en film är helt intetsägande, och det är därför som ”Steve Jobs” faller. Här finns en mängd intressanta karaktärer, men de blommar aldrig ut. Här finns antydningar om dilemman och konflikter, som aldrig utforskas närmre. Boyle verkar ha velat göra ett respektfullt porträtt, och där här han lyckats allt för väl – det är så respektfullt att det är platt. Kvar har vi en film bestående av tre evighetslånga scener, och träsmaken är ett faktum.

Säga vad man vill om Steve Jobs, men han var en spännande människa. Underligt att det ska vara så svårt att göra en spännande film om honom.