Klassiker: Street Trash

Titel Street Trash (1987)
Längd 91min

A liquor store owner sells alcoholic beverages to homeless people, unaware of what the bottles actually contain: toxic brew.

Visste ni om att regissören till denna filmen, var steadicam operatör på filmen Titanic? Som om det inte vore nog med Oscar buzz omringad denna filmen. Så var Bryan Singer en hjälpande hand inom el avdelningen. Alla börjar vi någonstans här i livet. Street Trash är precis vad titeln lovar en. Detta är 80-tals ”trash” skräck som levererar det den utlovar. Hur kan jag bli förbannad på sådant?

I all mening vet jag inte riktigt hur jag ska göra en recension på denna filmen. Det är mer att man ska bevittna den och bara njuta. En butiksägare säljer iväg lite sprit åt hemlösa personer, ovetandes om att den innehåller giftig sprit. Som gör att så fort du dricker av den, smälter du till döds. Detta är i grund och botten den som händer i filmen. Där är någon typ av handling, med en polis som försöker lösa allting. Men det läggs knappt något fokus på den handlingen, och istället blir det en enda stor röra med diverse karaktärer som gör diverse saker. Men det är den typen av röra som fungerar i denna slags typ av film. För man bryr sig inte om handlingen. Vi bryr oss om effekterna, och underhållningsvärdet. Vilket filmen utlovar på bägge delarna.

Filmen är även en komedi, medvetet. Vilket kan bli lite utav en flopp, när det är skräckkomedi men filmen misslyckas. Till exempel Scouts Guide to the Zombie Apocalypse, som jag hatar. Men Street Trash har en bra glimt av humor i sig, och jag skrattade genom filmens gång. Jag vet inte om det är för jag såg den klockan 1.00 på natten, men jag skrattade och fann filmen vara rolig. Jag är förvånad att det inte är en Troma film, då den skriker Troma.

En rolig sak jag måste nämna, är att filmen har denna märkliga sidohandling. Som handlar om en rik man som heter Nick Duran. Som undrar vart hans flickvän har tagit vägen (flickvännen var full och stack iväg med en hemlös för att ha sex). Men under filmens gång, klipper den tillbaka till Mr. Duran som sedan förhör denna hotellpojke som såg vart flickvännen tog vägen, men käftar emot mot Mr. Duran. Så samtidigt som hemlösa går och smälts till döds på groteskt sätt. Så inträffar någon typ av maffia film någon annanstans. Det var udda, men jag kunde inte låta bli att njuta av bisarrheten jag kollade på.

Effekterna är dock huvudstjärnan i filmen, och är underbara. Faktum är så är de rätt så bra med tanke på filmens budget. Filmen väntar heller inte rundor på första offret, utan inträffar inom de första 10 minuterna. Sedan är det fullrulle och filmen håller igång enda till eftertexterna. Faktum är så håller den fortfarande på UNDER eftertexterna. Där är en scen där ett gäng hemlösa kastar en penis, och tro mig där är närbilder på denna avhuggna penis. Effekten på den är dock… bra… kan inte fatta jag skrev det i en mening.

I sin helhet är Street Trash vad namnet säger. Ett gäng hemlösa personer smälts till döds efter att ha druckit giftig sprit. Det skriver sig själv nästan. Där är ingen riktig handling, och vad som är huvudstjärnan i allting är effekterna. Det bjuds på gore, naket, humor. Det är definitionen av vad ”trash” film är. Fast med en gnutta Oscar stoft i luften. Självklart är det ingen bra film överlag, men det är en bra film för den typen av film det är. Ta fram några bärs och njut mitt i natten.