Suburbicon

Titel Suburbicon (2017)
Längd 105min

Suburbicon är en fridfull, idyllisk förort med fina hem och välskötta gräsmattor... det perfekta stället att flytta till för en familj, och sommaren 1959 gör familjen Lodge just det. Men under den lugna ytan maskerar sig en störande verklighet, eftersom pappan och maken Gardner Lodge (Matt Damon) måste navigera i stadens mörka del av förräderi, svek och våld. Det här är en berättelse om mycket bristfälliga människor som gör mycket dåliga val. Detta är Suburbicon.

Härlig titel? Check. George Clooney som regissör? Check. Coen bröderna skriver manus? Check. En fantastisk miljö att placera din film i? Check. Varför intresserar då aldrig filmen? Den kommer aldrig igång, och trots en fantastisk uppbyggnad i början. Blir det aldrig det trailern eller atmosfären lovar. Istället blir det två jongleringsbollar i luften, om två helt olika saker. Som inte har något med varandra att göra, och vävs aldrig samman. Ena handlingen är en hemma invasion med ett par twister i sig. Den andra om en svart familj som flyttar in i grannhuset av Matt Damon. Något detta lilla kvarter inte gillar. Denna sidohandling är också totalt frånvarande i all pressmaterial och trailers för filmen.

Det märks att George Clooney på sistone har haft detta problemet med sina regifilmer. Han har ett gäng bra skådespelare, och underbara miljöer. Men när det väl kommer ner till handling och utförande blir det aldrig intressant. Det känns som han tror sig veta att filmen per automatik ska kännas och vara bra. Enbart på de meriterna, när det inte alls är så. Även ifall jag kanske gillade denna lite mer än ”The Monuments Men”. Känner jag de faller i samma grop nästan.

Handlingen med Matt Damon har en bra start. Faktum är så är första akten på hela filmen det bästa. Men när väl twisten kickar in, så fallerar filmen. Det känns som en helt annan film, och det den byggde upp till blir något helt annat. Det känns lite som den inte vet vad för film den vill vara. En satir, en mörk thriller, en svart komedi, en hjärtskärande drama. Den e allt det och verken eller. Jag vet inte hur eller var jag ska placera den. Jag vill heller inte berätta vad twisten är, även ifall det kanske inte är så svårt att lösa ut. Men det blir i vart fall svårare att ha sympati för någon i filmen.

Andra handlingen med den svarta familjen får aldrig lika mycket utrymme som Matt Damons handling. Vilket gör att den spelas mer i bakgrunden. Vilket får en att fråga vad den tillför till handlingen överhuvudtaget. Den synts tillräckligt för att distrahera en. Det man får se, är dock lite mer intressantare än det som inträffar i Matt Damon handlingen. Men eftersom det inte läggs lika mycket fokus, får det lika abrupt slut också.

Matt Damons unge blir dock filmens huvudperson. Och det är utifrån hans perspektiv vi bevittnar och ser det mesta. Vilket kan funka. Men även här så är det något marknadsföringen inte har visat alls. Dock är ungen inte så intressant heller som karaktär. Skådespelaren är helt okej. Kanske där problemet ligger. Eller att vi åker från karaktär till karaktär. Och mitt i centrum har vi ett litet barn som inte är fullt utvecklad eller särskilt intressant.

Där är bra saker med filmen dock. Som jag nämnde tidigare så är miljön härlig. Att placera en film i ett 50-tals villaområde förort i den typiska idealiska amerikanska familjen. Är en bra sak, och något de ändå fångar bra. När man väl får se det. Jag hade velat önska mer av detta villaområde som helhet. Filmen bygger upp sig till det i början, men blir något helt annat mot andra akten. Vilket är lite tråkigt, för det är bra gjort. Även Oscar Isaac var härlig och underbar i en liten roll. Han gav lite extra energi som fattades. Även humorn fick mig att småskratta ibland. Även musiken är okej. Dessa sakerna gör att filmen aldrig blir skit eller tråkig. Men det fattas fortfarande stora ingredienser i både manus och utförande.

I sin helhet är Suburbicon en missad träff, som hade kunnat vara något unikt. Men med alla sidohandlingar, och filmen inte riktigt vet vad den vill vara. Är det satir, svart komedi, mörk thriller. Det är allt i en blandad kompott, och det är ganska så rörigt tonmässigt. Huvudhandlingen är heller inte tillräckligt intressant för att bära hela filmen, och sidohandlingen tillför inget djup. Då den inte får tillräckligt med utrymme, men är tillräckligt stor för att distrahera en. Visst är miljöerna härliga, fast jag hade velat se mer av dem. Humorn funkade ibland och Oscar Isaac tillför lite extra energi. Men med allt annat blir det hela en udda kompott. Jag undrar vad George Clooney egentligen vill ha sagt med filmen när eftertexterna börjar rulla. Det är inte dåligt, men det är heller inte bra. Jag känner dock att trailern säljer en helt annan film, än det vi får.