SvampBob Fyrkant: Äventyr på torra land

Titel SvampBob Fyrkant: Äventyr på torra land (The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water) (2015)
Längd 92min

Svampbob Fyrkant får i uppdrag att rädda sin värld och kommer för första gången till vår! När piraten Burger Beard (Antonio Banderas) stjäl det hemliga receptet på krabburgare måste Svampbob och hans vänner slå sig samman för att ta tillbaka det. Men snart förstår de att de måste ta fram sina inre superhjältar för att kunna besegra den ondskefulle skurken.

Så var det äntligen dags för en av TV:s absolut mest charmigaste karaktärer att återigen få ta plats på den stora vita duken och gå bärsärkagång från Bikinibotten ända upp till vår värld. Jag har alltid gillat när man kombinerat spelfilm/live-action med animerat (typ ”Space Jam” och ”Vem satte dit Roger Rabbit?”) så för min del så var det självfallet oerhört roligt att se och speciellt med tanke på hur man i TV-serie versionen brukar göra när saker sker ovanför vattnet.

En annan intressant detalj med filmen är självfallet att se Antonio Banderas och hans rolltolkning av ”Burger Beard” där han verkar ha tagit en hel del inspiration från en annan ganska så populär pirat, vilket jag kan tycka i såna här sammanhang (barnfilm) är helt okej. Även fast själva huvudstoryn ändå är underhållande och sevärd så är det som vanligt med film riktad mot en yngre publik, sidokaraktärerna och deras som upptåg som är det som lämnar allra största avtryck i efterhand.

För att summera det hela så är det en rolig, knasig och ganska skön film att se med hela familjen samlade i soffan, visserligen så förekommer det vissa element i filmen som kanske inte är det man vanligtvis brukar se i barnfilmer, men man (eller ens barn) van vid Svampbob och hans äventyr så ska det inte vara till något större bekymmer.