Tale of Tales

Titel Tale of Tales (2015)
Längd 125min

Troll, albinoprinsar, skräckinjagande sjömonster, akrobater och kurtisaner är alla protagonister i Matteo Garrones (Gomorra) maffigt visuella skröna Tale of Tales. Salma Hayek spelar Drottningen av Longtrellis som till varje pris vill ha ett barn och hennes make, spelad av John C Reilly, är beredd att göra vad som helst för att uppfylla hennes önskan. Vincent Cassel gestaltar den liderlige Kungen av Strongcliff som blir besatt av två hemlighetsfulla systrar och Toby Jones, i rollen som Kungen av Highhills, föder upp en monstruös loppa vilket får förödande konsekvenser för hans dotter. Det storslagna fantasyäventyret Tale of tales är baserat på medeltida sagor med drag av Game of Thrones men utspelar sig i ett eget vidunderligt universum.

Det fanns en tid när sagor inte nödvändigtvis slutade lyckligt. När Rödluvan inte blev räddad av någon jägare utan fick ruttna i vargens mage, när Askungens styvsystrar skar av bitar av sina fötter för att få dem att passa i glasskon, när de tre björnarna slet stackars Guldlock i stycken. Sagor har funnits till för att skrämma barn till lydnad och försiktighet, men också för att synliggöra och fördöma mänskliga brister, som högmod, girighet och avundsjuka. Tale of Tales tar oss tillbaka till den tiden, och det är inte utan att det känns ovant.

En drottning som käkar ett gigantiskt ödlehjärta för att bli med barn, tanter som ammar varandra och flår sig själva, en kung som göder upp en loppa till en St Bernardshunds storlek… Tale of Tales är ett smakprov på de trauman som renässansens stackars barn måste ha genomlidit. Filmen bygger på en italiensk sagoantologi från 1600-talet, och den håller sig mycket sann till tidens anda. Bland allt det poetiska och fantasifulla finns blod, förskräckelse, ondska och ren perversitet. Kontrasterna gör filmen helt absurd, det är som att bevittna en levande mardröm. Det är lika fascinerande som det är obehagligt.

Den här typen av filmer – konstnärliga, gränstänjande – rör sig ofta i närheten av det pretentiösa spektrat. Tale of Tales trillar definitivt i fällan både en och två gånger. Vissa scener och historier dras ut långt bortom seghetsgränsen, med väl svulstiga skådespelarinsatser. Samtidigt finns stunder med stora mått distans och humor, när filmen inte alls känns som fantasy/skräck utan snarare en svart komedi. Det sammanlagda intrycket blir, såklart, rätt ojämnt.

Jag får ärligt talat ingen rätsida på den här filmen, jag greppar inte helt vad den vill. Men, och detta är ett stort men, jag är tokförtjust i den. Den är bisarr, den är brutal, den är kusligt vacker, och den är one of a kind. Ojämn, visst, men fortfarande förtrollande, och väl värd ett biobesök. Var bara beredd att lämna biografen lite äcklad, och mycket förvirrad.