Klassiker: Taran och den magiska kitteln

Titel Taran och den magiska kitteln (The Black Cauldron) (1985)
Längd 80min

Disneys legendariska äventyr Taran och den magiska kitteln är en blandning av fantasi, magi och humor. I en avlägsen del av det gåtfulla landet Prydain härskar den ondskefulla kungen (Den hornkrönte). Han är besatt av tanken att finna den magiska kitteln så att han kan öka sin makt, genom dess innehåll av övernaturliga krafter. Men han blir utmanad av en oväntad motståndare - Taran, en ung pojke som drömmer om att bli hjälte. Med hjälp av ett magiskt svärd, en hundliknande varelse vid namn Gurgi, en vacker prinsessa och en märklig gris som kan se in i framtiden har han tagit sin an uppgiften att stoppa kungen. Taran och den magiska kitteln är Disneys 25:e tecknade Klassiker. Ett fartfyllt äventyr där Disneys känsla för magi och oförglömliga karaktärer trollbinder hela familjen från första bildrutan till den sista.

Redan på förhand hade jag hört talats om att denna titel var ett av Disneys svarta får och ansågs vara ett av bolagets största svackor under 80-talet. Om man har sett filmen så är det inte så konstigt, hade jag bara sett filmen på tv till exempel och inte vetat att det var en av Disneys filmer så hade jag utan tvekan kunnat tro att det var en titel levererad av förslagsvis Warner Brothers. Storyn i sig är väldigt klassisk när det kommer till ett tecknat äventyr som riktar sig till den yngre publiken, men filmen i sig liknar inte något annat som åtminstone jag tidigare har sett hos en Disneyfilm, den är mer läskig och kanske till och med en aning mer våldsam än vad standardtiteln från Disney normalt är.

Om man frånser allt det tidigare nämnda så är titeln ett trevligt äventyr med härliga karaktärer så som Taran, Prinsessan, Hen Wen och Gurgi. På tal om denna lurviga Gollum-kopia så känns det bitvis som att filmen och dess story är som en förenklad och ompaketerad version av Sagan om Ringen, eller vad sägs om att Taran måste ge sig iväg med grisen Hen Wen så den ondske hornkrönte inte får tag på henne, då han med hennes hjälp kan få reda på var den magiska kitteln finns som besitter kraften att skapa en arme bestående av fallna krigare. Trots denna liknelsen (oavsett om den är medveten eller ej), så kan jag allt tänka mig att den går hem hos den något äldre barnen. Och som vanligt är det alltid trevligt när Disney väl öppnar sin skattkista fylld med gamla klassiker, så att flera har chansen att se filmer som denna.