The Adjustment Bureau

Titel The Adjustment Bureau
Längd 106min

På randen till att vinna en plats i den amerikanska senaten möter den ambitiöse politikern David Norris den vackra balettdansösen Elise Sellas ? en kvinna olik någon annan han någonsin träffat. Men just då han inser att han börjat falla för henne inleder en samling mystiska män en konspiration i syfte att hålla de två isär. David inser snart att hans motståndare är Ödet själv, närmare bestämt organisationen The Adjustment Bureau, som gör allt i sin närmast oinskränkta makt för att hindra David och Elise frånatt vara tillsammans. Stående inför höga odds måste han välja att antingen låta henne gå och acceptera en förutbestämd väg eller riskera allt och utmana Ödet. Baserad på en novell av Philip K. Dick, som bland annat skrev Blade Runner och Minority Report.

Kontrollerar vi vårt öde, eller styrs vi av osynliga makter? När vi missar bussen på väg till jobbet, är det ödet eller styr någon eller något över allt som vi gör? David Norris (Matt Damon) möter på randen av sin karriär som politiker den vackra balletdansösen Elise Sellas (Emily Blunt), en kvinnan totalt olikt andra kvinnor och redan under deras korta möte så fattar han tycke för henne.

Men snart så inser David att det finns andra som inget annat hellre vill se David och Elise gå skilda världar utan att någonsin se varandra igen. Med sin karriär som insats får han nu kämpa för kärleken, för Elise även fast det kan stå honom dyrt. Och vägen till att få träffa Elise är bokstavligen allt annat än lätt. Men han är bered att satsa allt för sin tro på männsklig frihet och rätten till att bestämma över sitt egna liv.

Total Film sa ”Bourne möter Inception” om ”The Adjustment Bureau” och jag kan till viss del hålla med om det, för visst så blir jag intresserad och berättelsen är långt ifrån att vara linjär och förutsägbar, men samtidigt så är filmen inte lika djup som Inception där man nästan riskerar att inte fatta filmen om man missar mer än 10 sekunder. Visserligen kan du missa en hel del i denna filmen, men det är inte lika invecklat, vilket gör att man ”orkar” engagera sig och följa med i historien och mest av allt så lämnar filmen frågor och tankeställningar efteråt. Vad jag gör imorgon är det ödet, min egna vilja eller något större?