The Age of Adaline

Titel The Age of Adaline (2015)
Längd 112min

Adeline Bowman har mirakulöst nog bevarat sitt unga yttre som en 29-åring i nästan åtta decennier. Under åren har hon inte tillåtit sig själv att komma nära någon på grund av sin hemlighet. Men efter ett tillfälligt möte med den karismatiska filantropen Ellis Jones återväcks Adalines passion för liv och romantik. Under en helg med Ellis föräldrar hotas sanningen om hennes hemlighet att avslöjas. Detta leder till ett beslut som kommer att förändra hennes liv.

Ibland kan man ju få cravings efter en sådär riktigt romantisk film. Vi kan kalla det Notting Hill-suget. Vid dessa tillfällen kan man förlåta sagda film ganska mycket, så länge man får sin fix av myspys och tårögdhet. Men The Age of Adaline visar vad som händer när man drar romantiken ur en annars ganska trött film – det blir inte mycket kvar att hurra för.

Jag vet inte hur mycket det beror på Fifty Shades-vågen, men något har definitivt hänt. Stalkertendenser är tydligen inne igen. Det ska framstå som lite gulligt att filmens Prince Charming inte låter kvinnan han förälskat sig i åka iväg i sin taxibil, att han utpressar henne till att följa med på en dejt, att han plötsligt dyker upp utanför hennes lägenhet när hon inte svarar i telefon, att han rent allmänt struntar i hennes gränser eftersom han ju är så kär. Men det är inte ett dugg gulligt. Inte alls.

Och, som tidigare antytt, romantiken var liksom det enda trumfkortet den här filmen hade. Visserligen gör Blake Lively, som spelar den över hundra år gamla kvinnan som inte kan åldras, en stabil insats. Visserligen är produktionen snygg, som väntat av Disney. Men det finns inget som är direkt intressant här.

The Age of Adaline vilar faktiskt på Harrison Fords axlar. Han bidrar med en oväntad bredd till sin roll, och när han dyker upp tar filmen en klar vändning mot det bättre. Det är alltid upplyftande att se annars typecastade skådespelare klara av karaktärer utanför bekvämlighetszonen, och Ford gör detta med bravur. Men han lyckas inte rädda filmen.

Det som kniper till lite i min mage är att man förmodligen haft Benjamin Buttons Otroliga Liv i tankarna, och velat ta fram något liknande. Göra ett avtryck i filmhistorien. Istället har man framställt en blek skugga, som snart kommer vara glömd. Det är lite synd. Bättre lycka nästa gång.