The Amazing Spider-Man 2

Titel The Amazing Spider-Man 2 (2014)
Längd 142min

Spindelmannens viktigaste strid har alltid varit med honom själv: kampen mellan den vardaglige Peter Parker och det extraordinära ansvar som vilar på Spindelmannens axlar. Men i The Amazing Spider-Man 2 ställs Peter Parker mot en konflikt mycket större än sin egen.

Så var det äntligen det äntligen dags att återigen stifta bekantskap med alla favorithjälte nämligen Spider-Man (eller Spindelmannen om man ska använda den lama svenska titeln) och det är med mungiporna på väg upp mot öronen som jag lämnar salongen. Många med mig blev lite häpna när man fick reda på att man skulle göra en reboot på Spiderman och det så nära (relativt) mot den tidigare trilogin som var Sonys paradnummer under 00-talet.

Men likt med den första installationen så är detta ett välkommet inslag då man har tagit och slängt allt vad sandlåda heter och likt den första ”The Amazing Spider-Man” så känns den här filmen mer inriktad mot en mer vuxen publik. Visserligen så känner man en svag förnimmelse av storhetsvansinne till lika en aningens panik igenom denna film, men det är inget som direkt stör utan det bidrar istället till att man sitter på hel spänn och är förbered för varje minsta sväng som filmen tar under 142 minuter på den vita duken.

Utan spoila allt för mycket så är det inte bara en eller för den delen två fiender vi får stifta bekantskap med utan tre stycken(!?), personligen så vet jag vad tre fiender gjorde med den avslutande delen av den tidigare trilogin, men i det här fallet så är det en aningens snyggare än i tidigare nämnd film, så det hela känns ändå som ett ont måste för att kunna få till det i nästa del av ”The Amazing Spider-Man” serien. Tar vi en närmare titt på karaktärerna och skådespelarna bakom dessa så tycker jag att starkast lyser faktiskt Andrew Garfield och hans tolkning av Peter Parker/Spider-Man.

Då Spider-Man eller Spindelmannen som tidningarna så käckt hette när jag var liten och åkte tåg, har varit en av mina absolut största favoriter sedan barnsben så vill jag ärligt påstå att jag känner igen Garfields manér och hur man förväntar sig att man ska se Spider-Man på den stora duken och jag måste nästan påstå att Garfield är nog när allt kommer omkring en bättre Spider-Man än den som Tobey Maguire levererade. Samma sak gäller Sally Field som spelar farmodern som i princip alla önskade att de hade och hon gör det med en härlig finnes som får en att sitta och småle under hennes underbara dialog mellan henne och Peter.

Personligen så hade jag inte mycket att hämta från Jamie Foxx och hans tolkning av skurken Electro men det var heller inget jag hade förväntat mig mer än att han skulle leverera godkänt. Tittare man närmare på Emma Stone och Dane DeHaan så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om dessa skådespelare, personligen så har jag inte mycket för Emma Stone och vill minnas att jag blev en aningen besviken när jag först fick reda på att hon skulle medverka i den första delen. Men i den här delen så har hon fått feeling för rollen och det känns lite mer bekvämare, om än något trubbigt fortfarande. DeHaan däremot tycker jag visar prov på att han är kraft att räkna med och personligen så ser jag fram emot att se vad för episka roller han kan tänkas att spela i framtiden.

Sist men inte minst så vill jag ta tillfället i akt och ta upp soundtracket i filmen som faktiskt är riktigt intressant och stundvis så reagerar jag så pass att jag finner mig själv mer funderandes på musiken än själva scenen, vilket i sig kanske inte är det mest optimala men det är så sällan som man blir hänförd av musiken och dras från storyn för att reflektera musiken att i detta fallet så är det stort bonus som ytterligare ger ett skönt helhetskänsla gällande filmen.