The Angry Birds Movie

Titel The Angry Birds Movie (2016)
Längd 97min

I den animerade 3D-komedin THE ANGRY BIRDS MOVIE får vi äntligen reda på varför fåglarna är så arga. Filmen tar oss med till en ö enbart bebodd av glada fåglar som inte kan flyga. Eller nästan enbart åtminstone. I detta paradis har den tempramentsfulle Red (Jason Sudekis), snabbe Chuck (Josh Gad) och den labile Bomb (Danny McBride) alltid varit outsiders. Men när ön plötsligt invaderas av mystiska gröna grisar är det upp till dessa udda fåglar att lista ut vad inkräktarna egentligen är ute efter.

Om du har bott under en sten de senaste sju åren, har du kanske missat det omåttligt populära mobilspelet Angry Birds, där man skjuter iväg fåglar med slangbella för att sabba rangliga konstruktioner bebodda av gröna grisar. Varför, undrar du. Tja, svaret står att finna i den purfärska produktplaceringsflicken The Angry Birds Movie.

När jag ska redogöra för vad den här filmen egentligen handlar om uppstår som ett svart hål. Visst, det kretsar runt Red, en ilsken fågel som har det jobbigt med sitt kassa humör i en värld med notoriskt positiva fjäderfän, och det dyker så småningom (efter sjuuukt lång tid) upp antagonistgrisar, som visar sig (efter en EON av speltid) vara ute efter fåglarnas ägg. Så ja, det finns en ramstory. Ungefär samma som i själva spelet. MEN DET FINNS VERKLIGEN INGENTING ANNAT. Historien är så tunn och intetsägande och totalt nollad att det är rent absurt.

Men okej, det behövs varken en bra story eller ett budskap för att en film ska vara sevärd, det kan väl räcka gott med att den är underhållande?

Fast det är den inte. Den är absolut fullproppad med fyndigheter i ett rent hysteriskt tempo, men lyckas ändå (eller kanske just därför) med att inte vara rolig alls. De få skojigheter som finns drunknar hjälplöst i mängden. Filmen kastar in ett par kängor mot såväl överbeskyddande småbarnsföräldrar som odrägliga new wave/renlevnadsmänniskor, som faktiskt är lite kul på riktigt, men de skämten seglar ju effektivt över målgruppens huvuden.

Men så länge en film har älskvärda karaktärer kan man ju komma undan med det mesta?

Trist bara att det inte finns en enda karaktär att bli förtjust i. Ingen. Fredde Granberg, som gör den svenska rösten till Red, låter som att han suttit och läst tidningen samtidigt som han spelat in. Inte en gnutta engagemang någonstans. Det är mycket möjligt att filmen funkar bättre på engelska, en snabb koll på trailern visar att de röstskådespelarna åtminstone inte halvsover på jobbet. Men jag tror ändå problemet kvarstår: alla i bild är så platta att det varken finns någon att älska eller någon att hata. Ingen anledning att bry sig alls.

Men om filmen varken har en bra story, charmiga karaktärer eller är underhållande över huvud taget, vad finns det då för anledning att se den?

Det är en bra fråga. En mycket bra fråga.
Spela spelet istället.