The Avengers

Titel The Avengers
Längd 143min

Som en fortsättning på de stora bioäventyren som startades av ”Iron Man”, ”The Incredible Hulk”, ”Iron Man 2″, ”Thor” och ”Captain America: The First Avengers” kommer nu ”Marvels The Avengers” med en superhjältekonstellation utöver det vanliga. När en oväntad fiende hotar världens säkerhet inser Nick Fury, chef för den internationella fredsbevarande byrån SHIELD att han behöver ett team som kan rädda världen från en kommande katastrof. En världsomspännande djärv rekrytering tar sin början för att få ihop det rätta räddningsteamet.

Äntligen så är det dags för superhjältarna i The Avengers att släppas loss och rädda jorden från dess undergång. Rent spontant så är detta mycket väl en av årets filmer, så här på förhand så känns det som att endast Peter Jackson kommande storfilm kan knäppa Marvels hjältar på fingrarna. Men det är långt tills dess och lagom till sommaren, som allt som oftast brukar vara kassavältarnas säsong, så sitter The Avengers som ett smäck, samtidigt som den ser till att undertecknad känner sig som en pubertal 13-årig nörd igen.

(Thor & Captain America)

Tar man en närmare titt på huvudkaraktärerna så är det Robert Downey Jr.’s Iron-Man, den stenrike playboyen, tillika charmant skitstövel som har ett IQ över det normala som binder ihop gänget och ser till att det känns legitimt. Utan honom och hans karaktär så hade filmen inte haft sin underbara charm och dess integritet. Samtidigt är det kul att se att alla större karaktärer så som Thor, Hulken, Captain America och Iron-Man får alla relativt stort svängrum och man känner inte att någon karaktär hamnar i skymundan, vilket på förhand var lite av ett frågetecken för min del.

(Hulken)

Men de har lyckats med en story där dom ser till att alla får dela på strålkastarljuset under filmens 2 timmar och 22 minuter. När jag vandrar ut från biografen så är det med ett stort leende och direkt så går snacket bland de övriga besökarna om huruvida detta är den bästa filmen på länge, varvid en av besökarna säger att den ”ägde upp” James Camerons Avatar. Jag ler och håller med i det påståendet och jag och min kompis konstaterar att det var bra länge sedan vi såg en film som fick nack- och underarmshåren att resa sig.

© Marvel/Disney