The Big Short

Titel The Big Short (2015)
Längd 130min

När fyra outsiders förutspår det storbankerna, medierna och regeringen vägrat tro på, världsekonomins kollaps, får de en idé: THE BIG SHORT. En vågad investering leder dem till det moderna bankväsendets allra mörkaste hörn. Där måste de ifrågasätta allt och alla. Filmen är baserad på den sanna historien och bästsäljande boken av Michael Lewis (The Blind Side, Moneyball) och är regisserad av Adam McKay (Anchorman, Step Brothers). I huvudrollerna ser vi Christian Bale, Steve Carrell, Ryan Gosling och Brad Pitt.

År 2005 sitter fondförvaltaren Michael Burry (Christian Bale) på sitt kontor och upptäcker något oroväckande: den amerikanska bostadsbubblan är på väg att spricka. Trist för ekonomin, men Burry ser möjligheten att tjäna rejäla summor genom att helt enkelt satsa emot själva bostadsmarknaden, som bankerna uppfattar som totalt stabil. Burry är först ut med sin till synes helgalna idé, men en liten skara finansrävar får veta vad han håller på med och följer hans exempel. Pajar bubblan blir de snuskigt rika, men värre blir det för hela västvärldens ekonomi. Hur det sedan gick med den saken har väl ingen missat.

The Big Short, baserad på Michael Lewis bok med samma namn, är den (i alla fall ganska) sanna historien om en av vår tids värsta ekonomiska kollapser, och de få människor som lyckades vända den till sin fördel. Filmen redogör för vad som hände, varför det hände, vilka instanser som är skyldiga, och faktumet att de högst ansvariga inte kunde bry sig mindre. Iskall underhållning som egentligen inte är ett dugg rolig.

Visserligen har filmen klara drag av komedi, med högt tempo, konstant brytande av fjärde väggen och halvskojiga terminologiförklarings-cameos av random kändisar. Men svärtan smyger sig sakta men säkert på, och drämmer till dig i huvudet när du minst anar det. ”Just don’t f*ing dance”, säger Brad Pitts karaktär, och berättar att den kris som gör honom och hans kompanjoner till miljonärer samtidigt kommer beröva oräkneliga människor deras pensioner, besparingar, hem och arbeten. Det slutar vara glamouröst och känns istället skitigt och cyniskt. The Big Short är inte ytterligare en glorifiering av Wall Street-livet, utan en barsk inblick i hur sjukt systemet har tillåtits att bli. Här vet jag att åsikterna går starkt isär, men för mig blir just detta budskap ännu tydligare tack vare filmens komiska dimension.

Det som däremot drar ner filmen rejält är den extrema grabbstämningen. Besöken på strippklubbar är många, Margot Robbie håller begreppslektion näck i ett bubbelbad, och de få kvinnliga biroller som har kläder på sig och fler än en replik (jag tror de var två stycken) existerar liksom bara i periferin. Visserligen hade denna korvfest kunnat göra en klok poäng om att det faktiskt är just män som sitter på den ekonomiska makten, men den möjligheten har fått flyga ut genom fönstret. Tyvärr.

Förlåter man detta snedsteg är The Big Short dock en riktigt välgjord film, som känns lite smått underskattad redan innan premiär. Jag gör härmed ett slag för den. Se den, lär dig något, garva, och få rejält ont i magen över hur världen fungerar. Sånt är alltid nyttigt.