The Butler

Titel The Butler (2013)
Skådespelare , , , , , , , , , , ,
Längd 132min

En verklighetsinspirerad historia av Oscarnominerade Lee Daniels (Precious) med en stjärnspäckad skådespelarensemble ledd av Forest Whitaker och Oprah Winfrey. Du ser ingenting, du hör ingenting - du ska bara tjäna. Med de ledorden började Cecil Gaines, (Forest Whitaker) sin långa trogna bana i Vita Huset. Mellan åren 1952-1986 arbetade han som butler för inte mindre än 7 presidenter. Från maktens innersta rum bevittnade han många av de stora och dramatiska historiska händelserna i världs- och segregationspolitiken. Han blev vittne till både goda och onda gärningar, men förblev lojal mot Vita Husets presidenter ända fram till sin pension. För många inom politiken var han inte "bara" en butler, utan en sann vän och förtrogen. Filmen är baserad på en artikel publicerad i Washington Post av journalisten Wil Haygood den 7 november 2008 om Eugene Allen, en av Vita Husets mest lojala medarbetare någonsin.

På den senaste tiden så har det kommit en våg med filmer som speglar en av modern historia absoluta skam, nämligen den om hur människor som har en annan etnicitet och hur denna folkskara har särbehandlats och fått utstå hat, ondska, fördomar och levnads villkor som varit lika med noll.

Trots att det har spelats in åtskilliga historier om hur mörkhyade människor har blivit likställda med djur och i många fall ännu lägre är filmer som jag allt som oftast på förhand vet om att det kommer att röra mig. Denna film är absolut inget undantag och med en skådespelarensemble  som är laddad till tänderna och Lee Daniels (Precious) bakom kameran så känns det på förhand att det ska till mycket för att filmen ska bli dålig.

Forest Whitaker använder sitt säregna ansiktsuttryck för att ge extra kraft, pondus och inlevelse till rollen som Cecil Gaines som oavsett vad gör allt som han bes om och han gör det med sån elegans att man känner sig tagen av hans rolltolkning. Allt som oftast när man laddar en film med så många talanger som i detta fallet så brukar det tyvärr resultera i att det känns som att flertalet försöker att överrumpla varandra och försöker överprestera varandra, vilket inte blir så i detta fallet, istället känns det nästan som att flertalet av skådespelarna har volonterat och antagligen känt sig så tagna av berättelsen att dom känner det som en av deras karriärers höjdpunkter att dom har varit med i en sån otroligt viktig produktion.

En eloge skall även tilldelas Oprah Winfrey som med bravur gör en helt underbara prestation som Cecils fru Gloria. När man får se hur hon måste ta hand om sitt alkoholberoende men även ständigt oroa sig över om hon någonsin kommer få träffa sina söner igen och samtidigt försöka att se till att inte bli galen av att ständigt gå hemma medens hennes man jobbar över är en fröjd och personligen så tycker jag att hon borde ställa sig framför filmkameran lite mer oftare än vad hon gör.

Dock så kan det vara lite (observera att det är ett väldigt litet ”lite”) irriterande att man har slängt in så många delar av den hemska historien som mörkhyade i USA tvingats utstå dom senaste hundra åren. Visst så lägger det en bas och en grund som får den som är ovetande rashistoria i USA mer vetandes om vad som har hänt, men för min del så hade jag vilja fått känna Cecil mer och det mer fokus på honom som en mörkhyad person och hans personliga problem som jag med all säkerhet kan tänka mig att han dras med tanke på hans historia och hans arbete.