The Counselor

Titel The Counselor (2013)
Längd 117min

Ridley Scott och "No Country for Old Men"-författaren Cormac McCarthy är tillbaka med denna film som är en mardrömslik historia i vilken en advokat försöker komma över snabba pengar, och ger sig in i knarkaffärer med den undre världen men allting spårar ur.

På pappret så känns det här som en fullträff eller vad sägs om en film regisserad av Ridley Scott och i huvudrollerna hittar vi namn så som Brad Pitt, Cameron Diaz, Penélope Cruz, Michael Fassbender och Javier Bardem. Men succén lyser med sin frånvaro och man känner sig mest lurad när väl eftertexterna börjar att rulla. Visst finns det coola scener i filmen absolut, eller rättare sagt scener som försöker att göra filmen till en sån där cool film, men nej det funkar helt enkelt inte. Det är på tok för mycket dialog och utdragen sådan. Hade man varit mer effektiv med dialogerna och rent av kanske klippt bort en del så hade man fått en tight:are story som hade sett till att tittaren sitter någorlunda på spänn och hänger med. Nu sitter man istället och måste koncentrera sig så att man inte börjar vandra iväg med tankarna då en del scener stimulerar lika mycket som att titta på målarfärg som håller på att torka.

Som tidigare sagt så finns det en del coola saker i filmen, som ändå drar upp betyget något, men återigen så översköljs dessa av dessa oerhört tradiga dialogerna. För visst händer det en del saker emellan och det saker som händer får en att vakna till ordentligt då det blir en ordentlig kontrast mot det man är van vid men varken de få coola actionscenerna eller de stundvis oerhört vackra fotot och den lockande livsstilen som porträtteras under storyn kan göra något åt helhetsupplevelsen och jag känner ärligt talat att när eftertexterna börjar rulla någon sorts av lättnad att det äntligen är över och det i sig är inget man vill att en film ska förmedla så för min del så kommer denna titeln antagligen få stå och samla damm i bokhyllan och det skulle inte förvåna mig om denna titel snabbt letar sig ner i fyndbackarna på Coop.