Klassiker: The Cyclops

Titel The Cyclops (1957)
Längd 66min

An expedition to Mexico finds and does battle with a mutated 25-foot man with one big eye.

The Cyclops är gjord av ingen mindre än Bert I. Gordon, som oftast blev kallad för BIG. Då det var just det han specialiserade sig i med sina filmer. Stora riktiga varelser som oftast var muterade. The Cyclops är en av de filmer som har stora muterade djur samt en stor muterad människa med ett öga. Allting bara skriker B-film, och det är exakt det som gör filmen njutbar i all sin dålighet.

Filmen har inte direkt mycket till handling. Fyra person åker till ett ställe för att hitta en kvinnas försvunnen man. Istället hittar de uran, och muterade djur samt en ”Cyclops”. Fram tills de kommer till ön, och innan djuren synts till. Så är där inte mycket av intresse av filmen. Men när djuren väl kommer in i bilden är det exakt den ”cheesy” faktorn man är ute efter från filmen. Djuren är heller inte stop-motion eller dräkter. Utan riktiga djur som man bara har förstorat i förgrunden och bakgrunden. Ibland synts det igenom deras hud, för effekten inte var perfektion på 50-talet. Men det adderar bara till filmens charm. Som en bonus får man en ödlefight mellan två ödlor.

”Cyclops” monstret är en sak för sig själv. Utseendet är löjligt på alla sätt och vis. Istället för ett centrerat öga i mitten. Så har de bara lagt någon maskering på ena sidan av ansiktet, typ som det är smält eller bränts bort. ”Cyclops” ryter och tjuter hela tiden också nonstop, så bli vana vid det. Men bäst av allt, är när den ska försöka fånga människorna. Effekterna här är är om något ännu värre än när djuren är framför kameran. Där är en scen där ”Cyclops” tar upp flickan, och hela bakgrunden åker med. Det bör förklara i sin enkelhet vad det är för film.

Lon Chaney Jr. medverkar också. Som en person som bara vill åt uran för att sälja det så han kan bli rik. Han bryr sig inte så mycket om den försvunna mannen, och Lon Chaney Jr. lyckas ändå med ett hyfsat jobb att porträtta denna karaktär. Men mest är det bara för vi alla vet vem han är som gör att han blir ens favorit i filmen. Inte sympatimässigt, utan skådespelarmässigt. Sedan har vi twisten i slutet som visar sig att ”Cyclops” är kvinnans försvunna man, som har muterats och blivit denna varelse.

I sin helhet är The Cyclops en väldigt ”cheesy” film. Men det är det vi förväntar oss med denna typ av film. Vi går inte in och förväntar oss Schindler’s List nivå av skådespel och känslor. Denna film ska underhålla, och även ifall den tar sin lilla stund. När den väl är igång, så är det en njutbar B-film. Det är den perfekta monsterfilmen att dricka öl till med några vänner. Men ibland kan filmen lämna en med att man önskat fått lite mer varelser, eller att något kanske stod på högre spel.