The Dark Tower

Titel The Dark Tower (2017)
Längd 95min

Det finns andra världar än dessa. Stephen Kings böcker om det mörka tornet har äntligen hittat till den vita duken. Den siste revolvermannen, Roland Deschain (Idris Elba), är fast i en evig kamp mot Walter O’Dim, även känd som mannen i svart (Matthew McConaughey). Roland är fast besluten att stoppa honom från att ta över det mörka tornet. Med världarnas öde på spel kommer gott och ont att drabba samman i den slutgiltiga striden, där enbart Roland står emellan mannen i svart och universums överlevnad.

Jag är ett fan av Stephen King. Men med det sagt har jag inte läst allt för många böcker av honom. Filmadaptionerna på hans filmer går dock från att vara mästerverk till ren och skär dynga. Jag har sett båda delarna. The Dark Tower tillhör en av de sistnämnda, men inte i den grad att jag vill kalla det en skitfilm. Men det är en dålig film som är väldigt smörig och rörig.

Som en person som inte läst boken, så vet jag mycket väl om att det är en lång bok, och att 95 minuter inte är den optimala speltiden för en sådan bok i filmform. När filmen slutade kändes det som jag hade sett 1/3 av denna story, och att där var minst två timmar av berättande kvar. Men så var inte fallet. Filmen rör sig vid ett väldigt rappt tempo, och inte till dess fördel.

Som tittare får man aldrig riktigt känn över hur denna andra värld fungerar. Vi får inte veta tillräckligt om tornet, eller mer varför Mannen i svart vill härska bland andra monster varelser. Filmen skrapar bara på ytan utav allting, för att senare inte berätta vidare. Då klipper den istället till en actionscen.

Det enda som gör att filmen inte kolliderar totalt är skådespelarna Idris Elba och Matthew McConaughey. Idris Elba är bra i huvudrollen som revolvermannen, och McConaughey fungerar som skurken och är underhållande att kolla på. Men de är totalt omringade i en rörig film som är för tok för kort, och förklarar för lite samtidigt som den inte riktigt kan balansera mellan actionsektionerna och monologsektionerna.

Vi får heller ingen bra karaktärsuppbyggnad eller utveckling längs filmens gång. De pratar hela tiden om att den unga pojken Jake har en speciell kraft som heter ”Shine” (fattar ni, Shining). Men filmen dyker aldrig riktigt in i varför just Jake har den kraften, om fler har den, och var den härstammar ifrån. Däremot så önskar jag att filmen hade förklarat detta ENBART om filmen var längre. För hade de gjort allt detta nu på 95 minuter, så hade filmen fått ett annat problem. Den hade enbart bestått av monologer där karaktärer förklarar saker. Där måste finnas balans så man kan jämna ut mellan alla saker, något denna filmen inte kan eller gör under sin korta speltid.

Mannen i svart (Matthew McConaughey) har också kraften att göra exakt vad han vill till att döda. Han håller bara uppe handen och säger något och karaktären börjar göra det han säger. Detta sätter upp honom till denna odödliga person, vilket gör att man funderar varför han inte bara använder denna kraften i slutet av filmen när han möter Roland (Idris Elba). Jag är medveten att det är en film, och Dark Tower är inte första filmen som gör något sådant där man bygger upp stora krafter för att senare inte använda dem. Men här gör de så pass stor deal av hans krafter, och det får mig att undra varför han inte bara använder de i slutet.

I sin helhet är The Dark Tower en film som borde vara i samma budgetskala som Sagan om Ringen. Det känns som på grund av den korta speltiden att man går miste om halva storyn. Det enda som är bra och som gör att filmen inte blir totalt skit och en dålig film överlag är skådespelarna Idris Elba och Matthew McConaughey. Visst är det underhållande att se McConaughey spela skurk, men det är enbart skådespelet som räddar det. Karaktärerna är inte särskilt bra skrivna då de ej får plats att utvecklas, och vi får inte lära känna dem. Filmen skrapar bara på ytan utav allting när det gäller både story och karaktär. Allting är som en enda rörig soppa, och jag är nästintill säker att studion har varit framme med saxen.