The Darkest Hour

Titel The Darkest Hour (2011)
Längd 89min

I denna actionspäckade science fiction-thriller utkämpar en grupp amerikanska ungdomar på besök i Moskva en desperat överlevnadskamp under en apokalyptisk attack från utomjordingar. De osynliga inkräktarna består av ren energi, och kan förbränna människorna endast genom att vidröra dem. Den lilla gruppen överlevare (däribland Joel Kinnaman) går samman med en excentrisk rysk forskare, som möjligen vet hur utomjordingarnas angrepp kan stoppas. Men allteftersom tiden rinner ut och hoppet falnar krymper deras chanser att rädda sig själva... och planeten.

Väl medveten om att en av mina svenska favoriter nämligen Joel Kinnaman är med i filmen, så laddar jag skivan och spänner fast mig för ett space:at äventyr i Rysslands huvudstad Moskva. Inledningsvis så känns det lite som när man tittar på Eurotrip, det är en Hollywood produktion som man tittar på, eller i alla fall en med liknande resurser och kompetens som en mindre Hollywood produktion, och är så där trögstartad i början, men går fort igång så man inte hinner tappa intresset.

Som misstänkt så spelar Joel en mindre, men ack så betydelsefull roll, tillräckligt stor för att man inför den svenska releasen lade till hans namn på omslaget. I övrigt så känns det lite ensamt då det är väldigt få karaktärer i större delen av filmen, som i och för sig är ganska förklarligt efter det som händer i storyn. Utöver ”ensamheten” och brist på skådespelare man känner igen förutom Joel och Emile Hirsch så är filmen i det hela en helt okej film, varken skräp eller för den delen storfavorit i storfilms genre utan så där perfekt lagom.