The DUFF

Titel The DUFF (2015)
Längd 101min

Bianca (Mae Whitman) är en självsäker tjej som går sista året på high school. När hon får höra att hon omnämns som DUFF (Designated Ugly Fat Friend) till sina mer eftertraktade vänner (Skyler Samuels och Bianca Santos) krossas hennes världsbild direkt. För att återuppfinna sig själv och kunna attrahera drömkillen Toby (Nick Eversman) anlitar Bianca sin granne Wesley (Robbie Amell), en av skolans populäraste killar, som kärlekscoach. Skolans största mobbare Madison (Bella Thorne) gillar inte alls att en DUFF umgås så nära med hennes ex-pojkvän, men en hemsk viral video kan inte stoppa barndomskompisarna Bianca och Wesley från att börja se på varandra med helt nya ögon och inse att alla är någons DUFF.

Bianca är en trygg gymnasieelev som får sin tillvaro splittrad när hon får veta att hon är en DUFF (Designated Ugly Fat Friend) till hennes snyggare och mer populära vänner. Hon anlitar sportkillen Wesley för att hjälpa henne att förnya sig själv i utbyte att hjälpa Wesley med studierna. Bianca måste hitta självförtroendet att övervinna hänsynslösa mobbare Madison och visa alla att det spelar ingen roll hur man ser ut eller hur man är, alla är vi någons DUFF.

Ari Sandel´s ”The DUFF” är en mycket bra och rolig High School komedi. Humorn i filmen känns mycket balanserad och det tenderar inte att gå mer över åt något håll. Det här är nog bland dom bättre High School komedierna som jag har sett på länge. Nu är det möjligtvis vissa som drar i bromsen när jag nämner High School komedi, nej en sådan komedi är inte bara för tonåringar eller tjejer, den passar mycket väl för en man som har passerat 35 års åldern och jag skrattade mycket gott åt den. Många bra och dräpande repliker levereras i filmen och speciellt av huvudpersonen Bianca.

Mae Whitman är helt passande som den något småfula men samtidigt charmiga Bianca. Robbie Amell som spelar sportkillen Wesley är helt okej och scenen där man skakar på bröstmusklerna är faktiskt riktigt rolig. Bella Thorne som spelar mobbaren Madison är verkligen en bitch och passar riktigt bra. Kingen Ken Jeong finns också med som läraren Mr. Arthur, dock är han inte lika galen som han var i ”The Hangover”-filmerna men levererar bra. Allison Janney är rolig som Biancas mamma Dottie och riktigt roligt är introduktionsscenen där hon kör en gräsklippare och kör sönder sin exmans kläder och får inspiration av ”The Simpsons”.

”The DUFF” kommer troligtvis vara en komedi som jag kommer att skratta minst lika mycket åt varje gång som jag ser den. Välbalanserad humor med mycket charm och glädje. Musiken i filmen passar fint in och ger filmen en härlig känsla. Jag rekommenderar den här filmen riktigt högt, den är riktigt värd att lägga ner 101 minuter på och jag kommer garanterat att se den fler gånger.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (2 röster, genomsnitt: 4,50 av 5)