The Emoji Movie

Titel The Emoji Movie (2017)
Skådespelare , , , , , , , ,
Längd 86min

THE EMOJI MOVIE tar dig med till en hemlig värld, inuti din smartphone. Gömd i meddelande-appen ligger Textopolis, en pulserande storstad där alla dina favorit-emojis bor. I denna värld har alla invånare enbart ett ansiktsuttyck – alla utom Gene, en uttrycksfull emoji född utan filter och med förmågan att visa en rad olika känslor. Men Gene vill bara vara som alla andra. Tillsammans med vännerna Hi-5 och Jailbreak ger han sig ut på en app-täcktsfärd genom telefonens olika program på jakt efter koden som kan fixa honom. När en stor fara plötsligt uppenbarar sig blir det upp till de tre vännerna att försöka rädda hela telefonen innan den raderas för alltid.

Där är så mycket jag kan berätta om The Emoji Movie. Men jag känner att den inte förtjänar så värst mycket av min tid, samtidigt som jag vill få ut min ilska på alla möjliga sätt. Där är en positiv sak med filmen, en enda positiv sak. Det är att om några år kommer ingen bry sig om denna filmen. För det är en produkt av sin tid. Så om några år kommer ingen bry sig om filmen, eller ens förstå vad poängen med att den ens existerar.

Det hela är ett dåligt tecken när inte ens barnen i din film som du riktar filmen åt blir underhållande av filmen. Där var två barn som satt och började leka mitt i filmen istället. Jag hade kunnat säga till, men jag förstår dem på ett personligt plan. De andra vuxna som hade sina barn med sig satt mestadels och var uttråkade och skrattade inte en enda gång. Där var inte ett knyst ifrån något barn i publiken. Då har man misslyckats totalt med sin film.

Handlingen får mig att vilja skratta samtidigt som jag vill plågsamt gråta och undra vart vår generation är på väg om detta är viktiga saker i verkliga livet. Hela filmens premies, går ut på att Alex (killen som äger telefonen som alla Emojis är i) råkar skicka fel emoji till tjejen han är kär i. Låt det sjunka in. Allting som händer i denna filmen, är på grund av en felskickad emoji… Det gör inte saken bättre när vi vet att killen har flickans nummer, men vågar inte prata med henne. HUR FICK HAN DÅ TAG PÅ HENNES NUMMER? DE HAR TILL OCH MED EN KONVERSATION STARTAD MED VARANDRA!!! Så uppenbarligen har han pratar med henne förr, och de har en konversation inledd, men så fort en felskickad emoji inträffar, blir hon förvirrad och hela världen rasar för Alex och emojin ”Gene”.

Där är även en påtvingad romans som inträffar mellan Gene och Jailbreak, som kommer från ingenstans. Men det var väntat då filmen heter ”The Emoji Movie”, så självklart ska vi gräva fram alla klichéer i filmboken vi kan. Tjejen blir ett romantiskt intresse för vår huvudpersonen, vi har vår comic-relif karaktär i form av en britt, och budskapet är att alltid vara dig själv och ge flera uttryck och känslor i ett. Men vad förväntar jag mig av en film som heter ”The Emoji Movie”. En originell idé? Eller en film som är i samma stuk som Lego Filmen, som är självmedveten? HA! det vore ju barnsligt att tro något sådant.

Animationen i sig är heller inte bra gjord. Faktum är så ibland kändes det inte alls som animationen höll kvalitén. Detta inte för att filmen är skit. Där är många animerade filmer som jag hatar men som har fantastisk animation. Men här var det inte bra alls. Smurfarna från tidigare i år hade bättre animation som var samma studio.

Jag vet det är lätt att göra narr av en film som heter ”The Emoji Movie”, och ja jag gick in och förväntade mig dåliga saker. Men kolla på Lego Filmen. En film alla trodde samma sak om, men som tog alla med storm. Det jag menar är att en film som denna hade på något sätt för att vara bra, gjort något liknande som Lego filmen gjorde. Vara självmedveten, göra narr av dagens telefonhysteri att vi är alla blinda med det. Ha bättre humor. Men inget av det är närvarande, filmen följer den mest typiska filmboken som är över 100år gammal, och gör inget nytt med det. Vi hade kunnat byta ut Emojis till vad som, och filmen hade varit dålig. Därför blir filmen ganska så tråkig i det stora hela, för vi vet redan hur den slutar. Vi vet redan vem skurken är. Vi vet att de kommer bli kära. Vi vet vad budskapet kommer vara. Under tiden sitter man och plågas av millenniums humor, musik och appar. Där är bokstavligen talat två meningar i filmen där karaktären säger #.

I sin helhet är The Emoji Movie en produkt av tiden. Den kommer försvinna och bli bortglömd om några år, när denna typ av fas är över. Men det betyder inte att man måste sänka kvalitén för det. Men när allting i filmen inträffar på grund av att en kille skickar fel emoji till tjejen han gillar, vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Det säger sig själv. Killen har för övrigt hennes namn som lösenord, vilket i sig är ganska så creepy. Men mitt i alla klichéer, sitter man mestadels och är uttråkad. När till och med barnen inte skrattar en enda gång och börjar leka istället, är det riktigt illa. Det svider vetandes att man har betalat 110kr för en film som lika gärna hade kunnat heta ”Commercial: The Movie” Jag kan väl summera filmen med en emoji själv: 💩

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (1 röster, genomsnitt: 2,00 av 5)