The Giver

Titel The Giver (2014)
Längd 97min

Jonas (Brenton Thwaites) bor i ett framtida samhälle där smärta och lidande har rensats bort och invånarna genom dagliga injektioner avtrubbas till att enbart se en värld i harmoni. Allt är till synes perfekt, det finns regler för allt och alla trivs. På Jonas examenskväll, när invånarna enligt traditionen blir tilldelad varsitt samhällsuppdrag, får han veta att han fått den ärofyllda titeln ”minnesbevarare” – den som får bära alla minnen från tiden som var innan. ”The Giver” som har alla minnen väl bevarade och skall lära upp Jonas spelas av Jeff Bridges. I sin nya roll börjar Jonas upptäcka en värld långt bort från hans inrutade liv – en värld full av kärlek, sorg, färg och känslor – en värld som samhällets ledare har hållit hemlig allt för länge, och av fel orsak. Jonas ställs nu inför ett livsavgörande val. Ska han hålla tyst och leva ett liv han vet är en lögn, eller avslöja vad han vet och riskera att förlora allt? ”The Giver” är baserad på Lois Lowrys bestseller ”Den utvalde”. I övriga roller ser vi bl a Meryl Streep, Alexander Skarsgård, Taylor Swift och Katie Holmes.

Jag läste en bok för massvis med år sedan (= ca 10-15). Under åren har den följt med mig och jag minns handlingen än idag och dåd och då påminns jag om boken eller speciella scener ur den. Jag kommer inte ihåg om jag verkligen älskade boken eller varför den dröjt sig kvar så levande i minnet, men ibland blir det bara så och uppenbarligen har den ju påverkat eller berört mig då. Jag har ibland funderat på om jag skulle googla om boken och se om det gick att få tag på titeln och kanske läsa boken igen eller åtminstone köpa den. Men med så vaga och halvflummiga beskrivningar jag kunde komma på kändes det inte som någon idé.

Döm om min förvåning när jag läser om denna film och för varje ord får jag mer och mer gåshud. Den är baserad på just den boken! Inte nog med att jag nu fick en titel att gå efter, jag fick även en filmatisering att se på.

Dock är det alltid svårt att se en film när man en läst boken, och ännu svårare att recensera den utan att bara jämföra med hur det var i boken. Självklart finns det skillnader, det är sällan allt ur en bok hinns med och allt lämpar sig inte heller för filmens medium. Det jag åtminstone kan säga är att trots dessa skillnader blir jag inte besviken i alla fall.

Det är ingen segstartad rulle utan vi kastas ganska snabbt in i händelserna och får se steg för steg hur världen öppnar sig för huvudpersonen Jonas. Sedan följer en händelseutveckling som kanske inte är spännande i sig, men likväl intressant, inte minst tanken att det skulle finnas vuxna personer som inte har en aning om så många saker som vi idag tar för givet (utan att säga för mycket och därmed spoila filmen)

Det som dock känns som det saknas eller som känns aningen fel är att det vanligtvis brukar komma ett crescendo, en höjdpunkt, en stor kamp eller liknande. Den saknas delvis här och därför känn slutet nästan lite platt. Självklart händer det spännande saker och det finns en scen där någon behöver räddas i sista sekunden, men det blir inte det där nervkittlande eller den där känslan att någon verkligen slåss för sitt liv eller för vad de tror på.