The Grand Budapest Hotel

Titel The Grand Budapest Hotel (2014)
Längd 100min

En legendarisk portier och en piccolo på ett berömt hotell under mellankrigstiden blir nära vänner och upplever en mängd oväntade äventyr på en kontinent i drastisk förändring.

Redan på förhand så hade jag hört att The Grand Budapest Hotel det var en sån film som man antingen älskar eller så hatar man den, jag kan ärligt säga att jag tillhör den första skaran, den som verkligen älskar filmen för dess tendens att vara udda och lite underbart”quirky” (i brist på passande svenskt ord). Om jag ska försöka att sätta fingret på exakt vad det är som gör den film helt underbar, så känns det nästintill omöjligt, nej jag tror att jag istället måste komma med en liknelse med filmen ”Panik i Byn” och även fast den inte riktigt stämmer, så gör den det ändå (hänger ni med i vad jag menar?)

Tar man och ser över den oerhört respektingivande skådespelarensemblen så är det utan tvekan Ralph Fiennes och hans utsökta tolkning av karaktären ”Monsieur Gustave” som lämnar spår efter sig, men han är långt ifrån ensam om att göra en underbar insats, utan hela ensemblen drar sin del till stacken och även fast det finns mindre bra och liter mer bra insatser så, jämnar det hela ut sig till en nivå som ligger över både bra och godkänd, tar man dessutom och lägger till en intressant historia och för den delen så som den berättas tillsammans med Anderson har valt att berätta sin historia (forcerad 4:3, använder sig av stop-motion med mera) så har vi inget mindre än ett mästerverk framför oss, och jag finner mig själv sittandes och ler som om det vore julafton, för jag har precis hittat en ny spännande och intressant regissör att följa, nämligen Wes Anderson.