The Hateful Eight

Titel The Hateful Eight (2015)
Längd 168min

Quentin Tarantino är äntligen tillbaka. Den här gången med en grym, och minst sagt dödlig, historia som utspelar sig strax efter amerikanska inbördeskriget. John “The Hangman” Ruth transporterar Daisy Domergue genom ett vintrigt Wyoming mot staden Red Rock där hon ska ställas inför rätta och troligen hängas. Längst med vägen plockar han upp två främlingar, och tillsammans fortsätter den brokiga skaran sin resa. Men när en kraftig snöstorm sveper in över slätterna, tvingas de fyra ta skydd i en raststuga uppe i bergen. Väl där möts de inte av ägarna, utan av fyra okända ansikten. Åtta hänsynslösa och fientliga individer fångade av naturens krafter i en stuga där de inte kan undkomma varandra. Snart står det klart för alla att Daisy är värd sin vikt i guld, närmare 10.000 dollar för den som lyckas föra henne till Red Rock. Intrigerna och sveken ökar drastiskt och de åtta inser att de kanske inte alla kommer att klara sig till Red Rock trots allt… men vem överlever längst?

Det här är Tarantinos åttonde film (han vidhåller fortfarande att den tionde blir den sista). Det är nog första gången jag kan säga att jag är lite besviken efter att ha sett en film av Quentin.

Tarantino använder gärna mycket dialog i sina verk och gör det oftast på ett underbart sätt där han så finkänsligt lindar in dig i handlingen. Samma sak ser vi i The Hateful Eight, men till skillnad från hans andra filmer så blir det för långdraget och inte alls lika finkänsligt som vanligt. Handlingen blir helt enkelt inte vad den hade kunna vara tack vare detta. Det är just det här som gör att jag känner att här träffar han inte helt rätt.

I övrigt bjuds man på alla saker man lärt sig älska med Quentin Tarantino. De unika kameravinklarna, scenografi som inte liknar något annat och den stundtals underligt valda musiken som bara är så rätt. Han har även en förmåga att ta ut något man aldrig sett av skådespelarna förut. Vill man se typiskt brutala och blodiga Tarantino-scener så finns de här, men det tar för lång tid att komma dit.

En väldigt intressant aspekt är att se hur Tarantino tar sig an olika tidsperioder, här västern. Han hittar alltid något unikt i vad han än gör, var och när det än utspelar sig.

Mattias Tengblad

Jag är inte bara kaffedrickare, jag är webbutvecklare också. Tittar gärna och ofta på film, för det mesta tillsammans med mina lurviga vänner (katter). Är vad man kanske skulle kalla MrFilms "tekniker". Läs mer om och med Mattias Tengblad på MrFim →