The Heat

Titel The Heat (2013)
Längd 117min

Den formella och arroganta FBI-agenten Sarah Ashburn paras ihop med den vresiga Bostonpolisen Shannon Mullins för att sätta dit en hänsynslös knarkkung. Problemet är att ingen av dom tidigare haft en partner - eller en vän för den delen.

Vissa skådespelare ”fastnar” i en viss typ av roll, som t.ex. Will Smith som spelar sig själv i i princip alla filmer han gör. Tyvärr börjar det kännas som Melissa McCarthy också är på väg att hamna i det facket. Jag har inte sett alla filmer hon gjort, det ska jag inte påstå, men av de jag har sett är karaktärerna väldigt lika till sättet. En kanske är lite mer aggressiv, en annan mer raggande och så vidare, men i grund och botten är det ändå samma typ av karaktär. Så även i denna film. Sedan om detta är något negativt eller inte är väl upp till var och en att bedöma, gillar man den jargongen hon skapar i sina filmer så finns det ingen anledning att inte se ytterligare en.

Är man däremot ute efter enbart en rå actionrulle är det fel film, men jag tror de flesta har en någorlunda hum om genren här i alla fall; en actionkomedi. Och den funkar som en sådan tycker jag. Även om historien om omaka partners som till en början hatar varandra men snart kommer att bli beroende av sin påtvingade partner är tämligen välberättad tidigare känns det inte trist eller upprepande eller som att man sett filmen 100 gånger förut. Det är en trevlig rulle som får en att skratta för stunden, men man sitter inte med nerverna på helspänn eller toknjuter av fartfyllda eller hårdkokta actionscener utan filmen är något så svenskt som alldeles lagom.