The Hitman’s Bodyguard

Titel The Hitman’s Bodyguard (2017)
Längd 118min

Världens bästa livvakt får en ny klient, en ökänd torped. De har varit på motsatta sidor i åratal och hatar varandra. Nu måste de samarbeta och de har 24 timmar på sig att ta sig till Haag för att vittna mot en blodtörstig diktator.

The Hitman’s Bodyguard är mer eller mindre en tillbakablick på 90-talets ”buddy-cop” filmer. Du har ett ”omaka par” i huvudrollerna, som inte kommer överens. Men måste jobba tillsammans för att de har en gemensam skurk. Formatet har gjorts miljontals gånger förr inom action genren. Det har även gjorts bättre än denna filmen. Men jag har även sett betydligt sämre filmer i samma genre och kategori, så filmen hamnar i mitten utav det hela.

Vad som gör filmen är kemin mellan Ryan Reynolds och Samuel L. Jackson. Gillade man trailern, lär man gilla filmen. Den bjuder och lovar inte på något extraordinärt på den fronten. Du får det du betalar för. Lyckligtvis så gillar jag denna typen av filmer, så filmen föll mig i smaken. Det är inget mästerverk och kommer inte vinna några priser. Men om man som mig går in och förväntar sig en underhållande dum actionrulle med två stora stjärnor bakom ratten, så får man det man vill ha.

Den största negativa aspekten är att filmen inte är så rolig som man hade hopats på. Den bjuder på actionfronten och på skådespelarna, det ska den ha. Men själva marknadsföringen till filmen lovade även mer komedi, eller målade upp den till något roligare än vad den var. Ärligt talat så är nog postern och trailern till filmen roligare än själva innehållet. Visst har man kul under filmens gång. Men det är inte på den nivån som den marknadsfört. Filmen kunde gott också klippt bort en 20 minuter. Med en speltid på 118 minuter, blir det lite för långt för filmens eget bästa. Detta hade lätt kunna vara en 105 minuter lång film.

Gary Oldman spelar också skurken. Han får inte mycket speltid, och det blir aldrig överspelat på den graden som man hade kanske tänkt sig. Men idén att Gary Oldman spelar en diktator från Vitryssland är underhållande i sig. Men filmen gör inte så mycket med honom eller hans karaktär. Han är mer eller mindre bara där, för att våra två huvudpersoner ska ha ett mål i filmen.

Actionscenerna är också bra gjorda. Filmen är regisserad av Patrick Hughes, som tidigare gjorde The Expendables 3. Här lyckas han bättre med actionscenerna. Kameran skakar väldigt sällan, och även ifall det är rappa actionscener. Så får man ändå en klar vinkelbild på vad som händer framför kameran.

I sin helhet är The Hitman’s Bodyguard är underhållande tillbakablick film som påminner om 90-talets ”buddy-cop” actionfilmer. Vad som gör filmen är främst kemin mellan Ryan Reynolds och Samuel L. Jackson. De klaffar bra ihop, och jag kan redan nu se internets alternativa titel på filmen ”Deadpool & Nick Fury”. Däremot så marknadsför den sig själv mer komisk än vad den egentligen är. Något jag kanske hade önskat filmen var lite mer utav. Speltiden lite för lång. Skurken var inte så minnesvärd, men han är ändå inte fokus eller i centrum här. Jag tror det är ganska simpelt. Gillar du trailern, så lär du gilla filmen. Så simpelt är det.