The Host

Titel The Host (2013)
Längd 125min

Den efterlängtade filmatiseringen av Stephenie Meyers (Twilight-sagan) bästsäljande bok. Jorden har invaderats av en annan art som raderar människornas minnen och tar över deras kroppar. Det här är framtiden och mänskligheten är nästan utrotad. Men människornas känslor är starkare än de andra arterna de har tagit över och vissa klarar att kämpa emot inifrån.
Det finns en grupp fria människor kvar som fortfarande kämpar emot, Jared Howe och Melanie Stryder är två av dem.
 Melanie tas över av "Wanderer" - en utomjording som levt på många olika planeter. Men Melanies minnen har överlevt tillsammans med hennes känslor och hon kämpar emot starkare än någon tidigare för att skydda de hon älskar.
Det här är början på en annorlunda kärlekshistoria

Nu är inte jag något jättefan av Twilight-serien, vilket gjorde att jag kanske kan se filmen lite mer objektivt än många andra. Faktum är att jag inte ens visste/tänkte på att det var samma författare förrän halvvägs in i filmen, vilket för mig är ett gott betyg antingen åt Stephanie eller regissören, Andrew Niccol. Det finns väl inget tråkigare än att se en film/läsa en bok som påminner så mycket om tidigare verk att man till slut får svårt att hålla isär dem?

Hur som helst, filmen i helhet är faktiskt rätt bra, emellanåt riktigt bra. Dock är jag en sådan där tråkig typ som vill att allt ska hänga ihop och skapa ett logiskt sammanhang. Inte att allt måste vara sanningsenligt och trovärdigt (sci-fi är helt tillåtet), men att de i filmen åtminstone förklarar hur de tänkt. Tyvärr har denna film en del logiska hål, som bara överslätas eller inte förklaras alls vilket alltid sänker en films betyg i mina ögon. Hålen är visserligen förhållandevis små och går att överleva.

En annan sak jag reagerade på är avsaknaden av action. Visst förekommer en del sådana scener, men långt i från lika mycket som i vanliga ”utomjordingar-kommer-och-tar-över-världen-filmer”. För min del är detta en positiv sak, det hör mer ihop med storyn och jag tror att mycket mer action skulle sänka filmen ytterligare.