The Hunger Games: Catching Fire

Titel The Hunger Games: Catching Fire (2013)
Skådespelare , , , , , , ,
Längd 146min

Katniss trodde att en vinst i Hungerspelen var lika med framgång, lycka och berömmelse, men istället skulle det bara leda till fruktan. Huvudstaden är inte nöjd med henne. Hennes prestationer på arenan har gjutit mod i rebellstyrkorna - och i takt med att upproret växer sig starkare, ökar också riskerna för Katniss och de hon älskar - inklusive Gale och Peeta som slåss om hennes gunst. Varje val hon gör får ödesdigra konsekvenser. Och det är då huvudstaden blottar sin slutgiltiga fälla...

Det är med ett vagt minne som jag kommer ihåg den första delen av trilogin om Hungerspelen, men det jag väl minns var att det kändes en aningen som en annan känd franchise (innehållandes glittrande vampyrer) som även den riktade sig mot tonårstjejer, dock så kände jag mig mer underhållen av denna serie än den som jag talade om tidigare och såg därför fram emot att få se nästa del, om inte annat för att se hur Jennifer Lawrence utvecklar som skådespelerska.

Visserligen så kanske man inte ser vidare till utveckling hos Lawrence, men det tror jag mer handlar om att hon är så pass låst till manuset och kanske inte ges tillräckligt med utrymme för att visa vilken kaliber hon numera är fullt kapabel att hantera. En annan sak som jag stör mig är alla dessa udda och ibland konstiga namn som karaktärerna har, visst det är antagligen inget som man kan skylla produktionen för, eftersom de har haft en bok som förlaga, men irritationen kvar står när man omedvetet fastnar för namnen och på köpet missar en del av dialogen för att man fortfarande försöker klura ut hur ett specifikt namn ska uttalas.

En sak som jag stör mig ganska ordentligt på är att filmen tar oerhörd lång tid innan den verkligen kommer ”igång”. Självfallet så tjänade uppladdningen till att man skulle fylla i så många luckor som möjligt som kunde ha lämnat sedan den första filmen, samt att förbereda på vad som skulle hända i den resterande delen av filmen. Men den långa uppladdningen är riktigt nära gränsen till att det ska bli tråkigt, om man inte är ett hängivet fan av den tidigare filmen eller böckerna. Men för de som endast vill hänga med och se filmen för att hänga med i tugget, så kommer nog uppladdningen att vara till nackdel.

Man märker ganska omgående att detta är filmen som inte kommer från en av de stora Hollywood studiorna, men det behöver händelsevis inte betyda att det är en dålig sak, utan istället kan det ge filmen en själ och integritet som annars brukar försvinna så fort en stor studio skriver under kontraktet för en kommande film. Visserligen så finns det något speciellt med filmen men samtidigt så försöker den vara som en mainstream film, vilket för min del känns en aningens tråkigt då det känns lite som en ulv i fårakläder och det känns en aningen ansträngt och lamt.

En sak som man definitivt har lyckats med i filmen och det är att lämna tittarna med en riktigt cliffhanger i slutet, dock så känns slutet lite väl avsnoppat och det känns som att man har helt plötsligt insett att ett ordentligt slut hade tagit för mycket tid eller resurser i anspråk och man helt enkelt bara avbröt produktionen och försökte att göra det bästa man kunde med det materialet man hade. Dock så sitter jag som på nålar och inväntar den tu-delade finalen av trilogin.