The Interview

Titel The Interview (2014)
Längd 112min

En eftertraktad TV-programledare och hans producent dras ovetande in i en internationell attentatkomplott.

The Interview är en av dom mest omtalade filmerna under senare tid. Inte på grund av själva filmen skulle vara något extra, utan för att Nordkorea valde att hacka Sony pga synen som filmen förmedlar om Nordkorea. Det har för filmen fått rätt märkliga konsekvenser. På IMDb har t.ex många valt att ge filmen en tia, bara för att visa stöd för Sony och/eller för att filmen hånar en av världens värsta diktaturer. En annan del är att många fått tokhöga förväntningar på filmen eftersom det har varit så mycket snack och att den är orsaken till ett stort hack. Båda dessa aspekter skapar en rätt skev bild av vad filmen faktiskt bjuder på.

Det här är Seth Rogens blott andra film som regissör. Jag kan tycka att hans framträdanden allt för ofta kretsar runt droger på ett rätt löjligt sätt. Det finns med även här, men på ett mycket mer diskret sätt. Seth Rogen har även varit med och skrivit handlingen.

Man får följa med ”såpajournalisten” Dave Skylark och hans producent Aaron Rapaport som vill ändra sin profil och bli mer seriösa. När chansen att intervjua en av världens mest ökända diktatorer dyker upp så tvekar man inte. Något som också intresserar den amerikanska underrättelsetjänsten CIA som ser chansen att slå till mot diktaturen. Men hur ska en excentrisk Skylark och en flummig Aaron egentligen klara av genomföra detta på ett seriöst sätt?

Jag tycker att det här är rätt bra underhållning, om man nu ska försöka ta bort allt snack runt om filmen. Jag är svag för när man använder ordlekar i komedi, något som man gör friskt i The Interview. Denna typ av komedi passar Seth Rogen och James Franco som radarpar. Grundstoryn är faktiskt inte helt osannolik om man tänker på det (Dennis Rodman var och hälsade på i Nordkorea). Det gör att handlingen håller rätt bra som grund och med en rolig tvist på det så är det här faktiskt en underhållande actionkomedi.

Randall Park gör en skön roll som President Kim, han är dessutom Sverigeaktuell med serien Fresh Off the Boat.

Vi får hoppas att mrfilm.se klarar sig från repressalier från Nordkorea nu 😉

Mattias Tengblad

Jag är inte bara kaffedrickare, jag är webbutvecklare också. Tittar gärna och ofta på film, för det mesta tillsammans med mina lurviga vänner (katter). Är vad man kanske skulle kalla MrFilms "tekniker". Läs mer om och med Mattias Tengblad på MrFim →