Klassiker: The Italian Job

Titel The Italian Job (2003)
Längd 111min

Mästertjuven Charlie Croker (Mark Wahlberg) och hans mentor kassaskåpstjuven John Bridger (Donald Sutherland) gör en sista kupp och får med sig 35 miljoner dollar i guldtackor från ett italienskt palats. Teamet grundluras av en av sina egna medlemmar, som tar guldet, kallblodigt dödar Bridger och lämnar sina tidigare kompanjoner att dö. De överlevande (Seth Green, Mos Def och Jason Statham) förblir lojala mot varandra och siktar in sig på ett enda mål – hämnd. När de hittar förrädaren i Los Angeles rekryterar de den enda kassaskåpstjuven som är lika briljant som deras tidigare ledare – hans dotter Stella (Charlize Theron). Stella är ingen tjuv men hon är lika fast besluten att hämnas. Tillsammans genomför de en omfattande, tekniskt avancerad och actionfylld stöt för att få tillbaka sitt guld ... och hämnas sin vän.

I början på 00-talet så fick ”rånar-filmer” en ordentlig skjuts av att Oceans Eleven och dess framgångar, och där har vi antagligen anledningen till att Paramount tog och dammade av sin klassiker ”The Italian Job” från 1969. Vanligtvis brukar jag inte vara så där super entusiastiskt över remakes, men det visste jag inte första gången jag såg filmen och efter att jag fick reda på det så misstänker jag starkt att filmen gjorde visade både respekt och rättvisa till sin förlaga. 10 år senare så är det dags för nästintill samtliga bolag att skicka ut sina äldre alster på Blu-ray och självfallet är jag på hugget då.

Ofta när man tittar på filmer som kommer ut för första gången på Blu-ray så kan man få en helt ny upplevelse då, antingen har så har filmen tappat stingen under de år som har gått (eller så har jag blivit äldre?) eller så kan filmen har vuxit (återigen, jag som blivit äldre och uppskattar andra saker idag?) Oavsett så tycker fortfarande att det är en riktigt bra film! Lagom mycket gadgets, action och sköna karaktärer. Det som jag finner en aningen tråkigt är att dessa släpp av äldre filmer på Blu-ray tappar väldigt mycket, det känns som att man har helt enkelt konverterat filmen till 1080p (Full-HD) och sen tryckt in det på en Blu-ray utan att lägga till en o-ring (pappfodral) eller för den delen extra material och det tycker jag är riktigt synd.