The Judge

Titel The Judge (2014)
Längd 141min

Storstadsadvokaten Hank Palmer (Robert Downey Jr.) återvänder till sitt barndomshem där hans far, stadens domare (Robert Duvall), står misstänkt för mord. Hank bestämmer sig för att ta reda på sanningen och under resans gång återförenas han med familjen han lämnade för flera år sedan.

Likt många andra i min generation så fick jag först upp ögonen för Robert Downey Jr. när jag såg den första Iron Man-filmen, utöver den utomordentliga prestationen som Tony Stark/Iron Man har vi även haft turen att få se honom som Sherlock Holmes vilket i sig är en prestation som nästan är utan denna värld. Att sedan få höra att han kommer göra en film som inte förlitar sig på action eller snygga effekter så blir jag så självfallet nyfiken.

Robert Duvall är en av de skådespelarna som har varit med sedan urminnes tider och jag måste erkänna att jag inte är helt hundra när det gäller hans insatser mer än att han har var med i både Apocalypse och Gudfader-filmerna och bara det är värt både beundran och respekt. Visserligen så har jag sett några andra insatser här och där, men utav någon anledning har det inte blivit av att se flera av hans filmer.

Så med intresse för vad de både huvudrollsinnehavarna skulle leverera så blir jag formligen golvad om inte av Downey Jr. (som visserligen gör en oerhörd insats) så utav Duvall som dessutom blev Oscarsnominerad för sin insats i filmen. Även fast jag finner mig själv stundtals flytta iväg med tankarna så bekommer det inte mig, utan ibland så är det skönt med filmer där man tillåts att reflektera det som händer alternativt tänka på något annat för en liten stund för att sedan återvända till historien och golvad av hur elegant den berättas och hur förvånad man blir när bit för bit presenteras för tittaren.

En trevlig liten bonus är den mysiga idyllen som man lyckats att skapa där större delen av filmen utspelar sig, visserligen så är storstädernas USA oerhört imponerande, men samtidigt finns det något charmigt med mindre städerna (för att räknas som en mindre stad måste de till exempel anordna en fruktfestival av någon sort varje år), eller i alla fall så som de allt som oftast porträtteras.