The Killing of a Sacred Deer

Titel The Killing of a Sacred Deer (2017)
Längd 121min

Efter Dogtooth och The Lobster, båda mångfaldigt nominerade och prisbelönta på festivaler världen över, räknas Yorgos Lanthimos till de stora namnen inom nutida film. Han vann manuspriset i Cannes för sitt senaste alster The Killing of a Sacred Deer, som också nominerades till Guldpalmen. Nicole Kidman och Colin Farrell har huvudrollerna i detta mardrömsliknande drama, inspirerat av hämndmotivet i Euripides Iphigenia in Aulis. Farrell spelar den framgångsrike kirurgen Steven, som utåt sett verkar lycklig med sin hustru Anna (Kidman) och barnen Kim och Bob (Raffey Cassidy och Sunny Suljic). Men han är samtidigt bäste vän med sextonårige Martin (Barry Keoghan från Dunkirk). Denne allvarligt lagde tonåring hälsar på Steven på sjukhuset, dyker upp i hans hem och bjuder hem honom till middag med sin ensamstående mamma (Alicia Silverstone). Martin verkar ha någon hållhake på sin framgångsrike vän; frågan är vad den udda vänskapen grundar sig i, och vad den kan få för konsekvenser.

Jag vet inte hur eller var jag ska börja med denna filmen. Jag känner lite som efter jag såg The Square, har jag sett ett mästerverk, eller pretentiöst skit? Kanske både och, eller inget av det. The Killing of a Sacred Deer är regisserad av Yorgos Lanthimos. Som gav oss The Lobster, som kom ut för två år sedan, men förra året i USA. Där den till och med var nominerad för en Oscar för bästa originella manus. Jag själv har ännu inte sett den, även ifall jag hört lovord om den. Så detta är min första introduktion till världen av Yorgos Lanthimos. Det är en intressant en ska jag säga. Jag kan se båda parter här. Folk som hatar det, folk som älskar det. Det är den typen av film och det känns som det är den typen av filmskapare Yorgos Lanthimos är också. Jag kan inte direkt se honom regissera nästa Marvel film direkt, eller i vart fall se honom få erbjudandet.

På rak arm känns filmen väldigt Stanley Kubrick. Allt från musikinslagen, kameraarbetet/vinklarna och överlag storyn faktiskt. Jag fick väldigt starka Kubrick vibbar när jag såg den i vart fall. Det är inget negativt direkt, men det kan ibland kännas lite som att jag inte riktigt får grepp om Yorgos Lanthimos egna regi, mer än att han ibland försöker vara så Kubrick det bara går. Men vem vet, han kanske är detta årtiondes Kubrick?

Handlingen i sig är intressant, men samtidigt lämnar Yorgos Lanthimos mycket kvar till tittaren. Alla svar ges, men det ges i en förbifart så man måste hänga med i dialogerna hela tiden. Men vad jag däremot inte gillade var sättet karaktärerna reagerade till allting. Inget kändes realistiskt, på hur allihop reagerade. Jag förstår också detta är hela stilen med filmen. Men jag har svårt för sådana typer av filmer som porträtterar karaktärerna så som de porträttas här. Även dialogerna framförs i en enda tonart under hela filmens gång. Även när seriösa saker händer, så agerar de allihop nästintill likadant och med inga större reaktioner.

Skådespelarna sköter sig dock bra. Colin Farrell och Nicole Kidman levererar ännu en gång, och gör lika bra ifrån sig här som de gjorde i The Beguiled, som kom ut för någon månad sedan. Likadant Barry Keoghan, som nog gör sin bästa insats jag sett honom i. Däremot kunde jag störa mig något på karaktären överlag. Ett perfekt exempel på där skådespelaren ger en bra insats, men karaktären är inte bra skriven (även ifall karaktären ska vara skriven så i filmen, så är det ingen dåligt skriven karaktär i kontras med filmen, men en karaktär jag störde mig på överlag).

I sin helhet är detta den typen av film man antingen kommer älska eller hata. Där är aspekter jag uppskattar. Så som handlingen finner jag intressant, skådespelarnas insatser är bra. Även regin gillade jag, som var väldigt Kubrick inspirerad. Så som kameravinklarna och musiken. Men jag vet inte hur jag tycker som helhet. Det är en minnesvärd film som jag kommer komma ihåg. Men sättet karaktärerna beter sig på i filmen, och likväl levererande av dialogerna var inget för mig. Vad som får mig ännu mer kluven är att det tydligen ska vara en svart komedi enligt många…