The Little Death

Titel The Little Death (2014)
Längd 96min

The Little Death tar oss med bakom stängda dörrar, och in mellan lakanen, i ett till synes vanligt medelklasskvarter. Maeve har en riskfylld fantasi som Paul kämpar med att förverkliga, Evie och Dan försöker tända gnistan med rollspel och Rowena upptäcker att hon tänder på sin mans sorg. Phil återfår kärleken till sin fru på ett originellt, men otillåtet, sätt och teckenspråkstolken Monica får översätta ett, minst sagt, intimt telefonsamtal. Regissören Josh Lawson har fört samman Australiens största talanger för att undersöka de underliga, underhållande, och ibland förödande, vägar vår lust kan ta oss. The Little Death är en rapp, provokativ och samtidigt oskyldig komedi om sex, kärlek, relationer - och att bryta mot tabun.

En av få saker som verkligen är säker idag är att sex säljer, oavsett hur och vad eller för den delen varför, så kommer sex alltid att sälja och jag kan ärligt erkänna att jag direkt kan vakna till när man har talas om en sexkomedi. Visserligen så är det de kanske inte i samma liga som American Pie filmerna var när det begav sig men ändå så finns det en hel del att kunna driva om. även fast det har varit fruktansvärt få titlar på senaste tiden som verkligen har fått till det när det kommer till just den här kategorin. Förutom att filmen känns så där lagom busig och fräck så är det tidigt i filmen som man etablerar en relation med tittaren där man informerar via väldigt stilren grafik om diverse olika sexuella faktan samtidigt som relaterande händelser till dessa faktan utspelar sig i filmen. Tar man detta och kombinerar med den underbara fotot med underbara mysig och trevliga locations tillsammans med fantastiska färger gör filmen till en otroligt positiv upplevelse och jag känner att jag allt är lite funderade och tänker, hur fasiken gick det här till? Visserligen så har ju filmer från Oceanien stundtals varit bra för att sedan pendla till oförskämt bra, men trots det så känner jag att en viss skepticism ändå existerar och rör runt i onödan i skallen.

En annan intressant detalj är att man får följa flera par genom deras olika situationer i livet och det som är oerhört snyggt är att mot slutet så kommer en twist som man inte är förbered på och det hela blir att man stundtals sitter och stirrar och undrar var sjutton hände nu? Samtidigt som man pekar med pekfingret mot skärmen samtidigt som man smackar till och erkänner sig lurad och liksom bjuder på den situation och det var bra länge sedan, som åtminstone jag kan låta det glida undan att jag faktiskt inte var helt på banan om vad som skulle hända eller vart filmen var på väg. En personlig favorit scen är den sista i filmen, som jag känner är så pass bra att den hade lätt kunnat varit en enskild kortfilm eller kanske till och med bärande för att vara huvud-fokus/handlingen genom hela filmen.

© 2014 Ticket To Ride Pty Ltd, A.P. Facilities Pty Ltd, Josh Lawson, Night Kitchen Productions Pty Ltd, Red Apple Camera Rentals Pty Ltd and Pomeranz Investments Pty Ltd