The Lone Ranger

Titel The Lone Ranger (2013)
Längd 149min

I The Lone Ranger tar den gamle indian-krigaren Tonto (Depp) dig med på den halsbrytande resa som förvandlar den naive åklagaren John Reid (Hammer) till den legendariske maskerade ryttaren. Häng med det skenande tåget till vilda västern för explosiv action och överraskande vändningar, där dessa två udda hjältar med hjälp av både humor och en vit springare tvingas lära sig samarbeta för att kunna bekämpa våld, girighet och korruption.

Det är inte mycket man har hört om The Lone Ranger sen den gick upp bio, mer än att någon sa att det var som Pirates of the Caribbean i öknen. Och det är det ju på sätt och vis med tanke på att Gore Verbinski och Jeremy Bruckheimer står bakom kameran och framför hittar vi Johnny Depp. Men trots det så ser vi ingen revansch alls, det mesta känns igen sen tidigare Pirates-filmer och det känns mer som att man får följa med Sparrows avlägsna amerikanska kusin än att man faktiskt serveras ett helt nytt äventyr med en helt ny story. Det är trots allt den femte gången Verbinski regisserar Depp och vid det laget så tycker man faktiskt att dom borde ha fått den energin och charm som dom väl fick igenom med första Pirates of the Caribbean filmen, men den här gången multiplicerat med 1000, minst.

Armie Hammer har man tidigare kunnat sett i Social Network och J.Edgar, och båda filmerna har han visat på prov att trots sin ringa ålder så är han riktigt duktig skådis som känns som ett säkert kort i framtiden. Tillsammans med Depp och ett upplägg som är bevisat att det gick för snart 10 år sen så lyckas dom dra upp betyget till godkänt. Ett annat trevligt inslag är den matiné-action som vi ändå stundtals bjuds på är riktigt underhållande, speciellt det i den senare delen av filmen men det i sig är inget som kan dra upp betyget tyvärr.

© 2013 Disney. The LONE RANGER property is owned by and TM & © Classic Media, Inc., and Entertainment Rights group company. Used by permission.