Klassiker: The Man They Could Not Hang

Titel The Man They Could Not Hang (1939)
Längd 64min

When Dr. Savaard's experiment in cryonics is interrupted by the short-sighted authorities, his volunteer dies, and he is condemned to death. He vows vengeance if he can survive his own hanging.

Man kan inte ha en skräckmånad utan Boris Karloff. Det är som att ha en julafton utan tomten och julklappar. Det tillhör traditionen liksom. The Man They Could Not Hang är inte direkt en av Karloff mest kända filmer. Men det är ännu en film som inte är så populär, men som ändå var den första av sitt slag med någonting. I detta fall är det att idén måste vara någon form av inspiration för James Wan till att göra Saw filmen. Många gör liknande händelser mellan Saw och Dr. Phibes filmerna, vilket också är inspirations filmer. Men det går inte att förneka att denna filmen var den som började med idén. Däremot kickar det inte in fören de sista 20 minuterna. Då Karloff fångar in alla personerna som är skyldiga mot hans död, genom att gillra fällor i hans egna hus, där de är instängda.

Det är också helt klart den mest underhållande delen av hela filmen. Du har en nål som sticker ut från en telefon, elektricitet med hög volt runt omkring rummet. Det är underhållande att kolla på, och det känns väldigt Saw i dagens ögon. Men där är även en rättssals scen som tar upp cirka 10 minuter av filmen. Om det är något jag är svag för är det rättssals scener, alltid funnit de fascinerande och underhållande att kolla på i filmer. Här är det inte själva fokuset. Men det var lika spännande att kolla på, som slutet av filmen. Även här framför Karloff nog hans vassaste skådespel genom hela filmen, när han talar åt juryn och domstolen.

Men vad som gör att jag gillar filmen, är att vi som tittare sympatiserar med Dr. Savaard (Boris Karloff). Vi vet om att experimentet hade fungerat, om polisen inte kommit och avbrutit allting. Även hans sätt när han vill ha revansch på allihop, förstår man vart han kommer ifrån. Det är även skådespelet Karloff ger, som är den perfekta matchen och tonen mellan lömsk och sympatisk. Han var mästare att spela denna typen av roller, och detta är nog en av hans bättre. Som galen professor.

I sin helhet är The Man They Could Not Hang en underhållande film, som bjuder på ett vasst skådespel av skräckmästaren själv: Boris Karloff. Även ifall James Wan har sett eller inte sett filmen, så känns det som inspirationen till Saw. Eller i vart fall till Phibes, som senare går till Saw. Det är ett kul koncept, och filmen lyckas mycket väl med det. På en speltid på 64 minuter, är det väl värt tiden. Både som skräckälskare och filmälskare.