The Monuments Men

Titel The Monuments Men (2014)
Längd 118min

En grupp arkitekter, konstnärer och historiker skickas 1943 till fronten i Europa för att rädda ovärderliga konstskatter undan nazisterna. Stjärnspäckat äventyr baserad på verkliga händelser! George Clooney, Matt Damon, Bill Murray, John Goodman och Cate Blanchett utgör delar av den imponerande rollistan och George Clooney har även skrivit manus och regisserat. Den verkliga historien om ”The Monuments Men” finns utgiven i biografin ”The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves and the Greatest Treasure Hunt in History”, skriven av Robert M. Edsel. Berättelsen spänner över en 11 månader lång period mellan D-Day och V-E-Day och följer sex Monuments Men från USA och Storbritannien på deras omöjliga uppdrag att rädda världens främsta konstverk undan nazisternas plundringar.

Ibland händer det att jag får syn på en trailer för en kommande film som jag inte har hört talats om tidigare, men väl efter att man har sett klart trailern så bara ”måste” man se filmen. När det sedermera blev dags för filmen att släppas på Blu-ray så är det bara att tacka och ta emot när recensionsexemplaret dimper ner i brevlådan. Det enda jag visste om filmen var det som man hade fått sett i trailern till filmen, och lite besviken blev jag när jag såg filmen då en scen som är med i trailern inte är med i filmen utan det är istället en mix mellan två scener i filmen, utöver det så är det inte så mycket man kan klaga på.

Tar man en närmare titt på rollistan så hittar man ett par riktiga tungviktare som allihop vet hur man agerar med förbundna ögon, det skadar heller inte att filmen är regisserad av George Clooney, som personligen har mognats till en riktigt skarp pjäs att räkna med i filmvärlden. En annan trevlig sak är fotot som känns alldeles ypperligt och det finns en del scener där man verkligen fastnar till framför tv:en, innan man kommer på sig själv och sliter sig loss och hänger med åter igen i berättelsen.