Klassiker: The Return of the Vampire

Titel The Return of the Vampire (1943)
Längd 69min

When an errant bomb unearths the coffin of a vampire during the London Blitz, a gravedigger unknowingly reanimates the monster by removing the stake from his heart.

I filmen Return of the Vampire får vi inte bara en vampyr, utan en varulv med på köpet. Så det blir två monster till priset av ett. En intressant sak är att denna filmen från början skulle vara en uppföljare till Dracula. Men eftersom Dracula ägs av Universal och detta var Columbia, gick inte rättigheterna igenom. Columbia beslöt sig för att göra filmen ändå, men ändrade namnen på karaktärerna. Inte för det gör så mycket, för filmen känns ändå som en Universal film, och passar de filmerna som handen i handsken. Det är också den första skräckfilmen som har en vampyr och varulv som karaktärer i en film. Den kom ut 11 månader före ”House of Frankenstein”. Det är även sista filmen från ett stort bolag där Bela Lugosi får ”top billing”.

Så där var lite trivia för er, hur är filmen överlag då? Faktiskt inte så värst dålig. Som jag skrev så håller den samma nivå som Universal’s monster filmer från 40-talet. Bela Lugosi lyckas leverera ännu en gång som vampyr, vilket ändå är förväntat av honom. Vampyren kanske är en lite besvikelse. Han går helt normalt och pratar vanligt, och Lugosi kallar honom hela tiden ”Andreas”. De tar bort lite utav karaktärsdragen man är van vid att se hos en varulv.

Vad som är bäst är helt klart scenografin och miljöerna. Du har en kyrkogård som är helt underbar, massvis med dimma (så pass mycket att det är dimma inomhus). Skuggor och härlig gotisk atmosfär. Allting bara klickar och är underbart. Vad som är ovetandes kul är att du har en kyrkogård där en vampyr, en varulv och nazistiska bomber släpps. Den kyrkogården ska man akta sig för.

Det kan också mycket väl ha varit första gången en vampyr täcker sitt ansikte med sin mantel. Något som blivit en typisk synonym när man imiterar dem idag. Det är även andra filmen där en vampyr dör av solljus, något som uppfanns för filmen Nosferatu från 1922. Så filmen har ändå en hel del ”första” saker hos sig.

I sin helhet är detta en film som kommer behaga de som älskar Universal’s monsterfilmer från denna era. Visst må den vara kliché och inte särskilt unik i dagens ögon. Men för de som vill gräva sig lite mer in i historia och utforska mer, är den helt klart värt en titt. Bela Lugosi gör den värt det. Samt atmosfären och scenografin som bara osar härlighet.