The Revenant

Titel The Revenant (2015)
Längd 156min

Tolvfaldigt Oscar®nominerade* THE REVENANT är berättelsen om den legendariska upptäckaren Hugh Glass. Årets stora filmupplevelse om en mans episka livsöde och människans otroligt starka psyke. Under en expedition i den outforskade amerikanska vildmarken blir Hugh attackerad av en björn och lämnad att dö av de andra. I sin kamp att överleva får han utstå obeskrivlig sorg och blir bedragen av sin närmaste vän John Fitzgerald (Tom Hardy). Nu är han på jakt efter upprättelse i den bittra vintern och drivs bara av ren viljestyrka och kärlek till sin familj. *bl.a Bästa Film, Bästa Regi: Alejandro G. Iñárritu & Bästa Manliga Huvudroll: Leonardo DiCaprio.

Det finns hajpade filmer, och sen finns det DUNDERHAJPADE filmer. The Revenant hamnar helt klart i den senare kategorin. Inte egentligen på grund av omständigheterna runt inspelningen (crew som tvingats bo i tält i 25 minusgrader), den oblyga längden (2 timmar och 36 minuter) eller ens den otroliga historien (den kommer vi till). Hajpen har först och främst med Oscarsgalan att göra, och den stora frågan: kommer Leonardo äntligen vinna? Är det hans tur till slut? Vi får se, men gudarna ska veta att han har ansträngt sig den här gången.

DiCaprio har odlat skägg och underbett, och åtagit sig rollen som pälsjägaren Hugh Glass. Under en jakt råkar han stöta på en förbannad björnhona, som tuggar på honom, hoppar på honom och drämmer honom i marken tills han bara är en blodig massa. När resterande medlemmar av jaktexpeditionen inser att de inte kan bära honom hela vägen till säkerheten i Fort Kiowa, erbjuder sig Fitzgerald (Tom Hardy) och Bridger (Will Poulter) att stanna med honom, och begrava honom ordentligt när det är dags. Fitzgerald tröttnar dock rätt snart, tar med sig Bridges, och Glass lämnas att dö. Men det gör han inte. Beslutsamt börjar han istället kräla längs med Missourifloden, i jakt på Fitzgerald, och ljuv ljuv hämnd.

Så, Leo ger sig alltså ut på en två timmar lång extremhajk där han trillar ner i raviner, flyter iväg i forsar, blir skjuten på av Arikarastammen, blir skjuten på av sura fransmän, fastnar i snöstormar, tältar i kadaver och käkar rå buffellever, och vi som bevittnar spektaklet har bara en tanke i huvudet: hur kan han fortfarande leva? Han krälar, stånkar, blöder, haltar och frustar sig fram, och det blir bara för mycket. Det som från början var tajt och spännande blir snart plågsamt att titta på, för att sen övergå i segt. Misstaget ligger i att huvudfokus ligger på Glass fysiska kamp. Det finns en gräns för hur mycket man kan ta in och beröras av hans kroppsliga smärta, och den nås snabbt. Ett vinnande grepp hade varit att låta filmen handla mer om VARFÖR han gör det han gör, den sorg han bär på, den kärlek han hyser till de människor han förlorat. Genom hela filmen finns hintar och ledtrådar om hans sargade själ, men de hålls i bakgrunden med ett lite för hårt grepp.

Men, och detta är ett stort men, det finns en storslagenhet i The Revenant som inte går att förneka. Den enormt vackra skildringen av det amerikanska vinterlandskapet bräcker rent visuellt det mesta jag sett på bio, och detta kompletteras med en smått genialisk ljudkomposition. Man har lyckats fånga hur olika typer av snö LÅTER, vilket är otroligt effektfullt. Ljudet av fallande blötsnö drar naturen så nära att kylan känns mot kinderna, och det är inget annat än mästerligt.

Sen måste förstås både DiCaprios och Hardys insatser applåderas. Hardys crazy eyes-karisma hottar upp även när filmen känns som allra torrast, och den enorma disciplinen i DiCaprios skådespeleri är lika imponerande som alltid. Jag vet inte om det är strapatserna han utsätter sig för som gör honom briljant (den där råa levern var äkta, för er som missat det), men på något sätt lyckas han leverera en fullständig, mångfacetterad och absolut trovärdig karaktär på bara frustanden och stånkanden. Jag kan bara hoppas att det var värt lidandet.

Så, blir det en statyett den här gången? Mja, det är mycket möjligt att Leo blir snuvad på konfekten av Michael Fassbender och hans mest bara godkända tolkning av Steve Jobs, underligare saker har hänt i Oscarsammanhang. Men jag tänker hålla tummarna. Själva filmen lever inte riktigt upp till sin hajp, men DiCaprio gör som vanligt inte någon besviken.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (1 röster, genomsnitt: 2,00 av 5)