Klassiker: The Screaming Skull

Titel The Screaming Skull (1958)
Längd 68min

A newly married couple arrives at the home of the husband's late wife, where the gardens have been maintained by a gardener faithful to the dead woman's memory. Soon, eerie events lead the new wife to think she's losing her mind.

The Screaming Skull är en public domain film från 1958. Den handlar om ett nygift par som anländer till makens exfru hus. Väl där bli den nya frun terroriserad av en dödskalle. Är det bara fantasi, eller är det den gamla frun som hemsöker? Det hela låter som en perfekt build up till en spökfilm. Faktum är så vågar jag påstå att filmen har potential. Men det blir väldigt tråkigt, väldigt fort.

Skådespelarna är inga höjdare. Den enda som kommer av sig som någorlunda hyfsad är Peggy Webber som Jenni, som blir terroriserad av dödskallen. Alla andra är stela och tar filmen på större allvar än den behövs ta. Även effekten på dödskallen är löjlig. Det ser bara ut som en dödskalle köpt på butrix. Visst är det lite charmen i det hela. Men filmen överlag är ganska så tråkig och stel. Vilket gör att dödskallen sticker ut extra mycket.

Få scener lyckas med stämningen. Där är en scen som visar dödskallens perspektiv utanför huset. Där kameran sveper förbi huset. Det var en snygg bild. Även slutet där en viss sak synts i trädgården lyckas skapa en ganska så creepy bild. Men allt annat är bara hackiga dialogleveranser, gentemot hackig klippning, och en film som är ganska så tråkig trots potential till en underhållande spökfilm.

Slutet går tempot lite snabbare, och det är då även de större ”twistarna” händer. Även ifall de är ganska så lätta att förutspå. Men man har inget större fokus eller intresse, efter man suttit igenom långa dragna scener. Som inte är särskilt underhållande eller innehållsrika.

I sin helhet är The Screaming Skull ingen särskilt minnesvärd eller underhållande film. Många delar av filmen är stela och tråkiga. De är inte fören slutet filmen tar upp tempot och blir något underhållande, men redan då har man tappat intresse något. Men det är en public domain film så den är gratis att se på nätet som till exempel youtube. För några billiga spökdelar kan det vara värt det. Även ifall titeln lämnar en önskade något annat.