The Secret Life of Walter Mitty

Titel The Secret Life of Walter Mitty (2013)
Längd 114min

När dagdrömmaren Walter Mitty riskerar att bli av med jobbet blir det början på en otrolig resa, i denna inspirerande berättelse om det fantastiska äventyr som kallas livet.

Då och då händer det att det kommer filmer som ser föga imponerade ut och precis så var det i detta fall, men efter att eftertexterna har rullat klart så sitter jag och bara vill ha mer! Jag sitter och behandlar det som precis har bevittnats och tankarna bara flyger runt i mitt huvud och jag känner att den där euforiska känslan börja sagt men säkert att infinna sig.

Personligen så tycker jag ärligt talat inte att Ben Stiller tillhör Hollywoods elit, även fast han definitivt har gjort bra roller och insatser genom åren, men inget som har satt honom på den definitiva gräddhyllan, men med den här filmen så tycker jag nog allt han börjar visa sig vara förtjänt en plats på tidigare nämnda hylla.

Till en början så känns det grått, trist och snudd på enkelspårigt, men kort efter att filmen börjat så drar den igång, sakta men säkert så börjar man snart att se charmen med den underskattade titeln. Tittar man på storyn så känns den ibland lite väl eftersatt och bitvis känns det som att visa saker händer i filmen och det finns inga riktigt logiska förklaringar till vad som händer, men det utan att man stör sig anmärkningsvärt.

En av de saker som verkligen slog mig med häpnad är hur man valt att presentera filmen rent bildmässigt och då menar jag så väl det underbara fotot, miljöerna, grafiken men även den smakfyllda komponeringen av bilder med rekvisita och miljöer i filmen. Tittare man närmare på Stillers prestation så tycker jag nog allt han passar bättre bakom kameran även fast han levererar en helt godkänd insats framför den, dock så är Sean Penn den som verkligen lyfter filmen och hans roll är precis så där på pricken.

En av de trevliga överraskningar som filmen bjuder på är att då så kommer det scener som man inte alls är förbered på, dessa scener kan ibland vara av de komiska slaget, men även ibland vara av WTF-slaget där man bara sitter där gapandes och nästintill jublar över det coola och episka som sker i filmen.

För att summera det hela så är detta den typen av titel som jag skulle rekommendera folk att se när man då och då får frågan ”Har du något tips på en bra film?”, visserligen finns det massor med bra filmer, men större delen av dessa titlar är såna som folk redan sett, tyvärr så tror jag att den här titeln har blivit grovt underskattad och få känner nog tyvärr inte till den.