The Social Network

Titel The Social Network (2010)
Längd 120min

David Finchers "The Social Network" är en fantastisk skildring av en ny sorts kulturrebell. Det är berättelsen om den genialiska men osympatiska revolutionären som förändrade den mänskliga interaktionen för en hel generation - och kanske för all framtid. Denna mästerliga filmatisering återberättar med känslomässig brutalitet och oväntad humor hur Facebook bildades och striderna om äganderätt som följde sajtens ofattbara framgång. Med ett komplext och gripande manus av Aaron Sorkin och en briljant rollista - vi ser bl.a. Jesse Eisenberg, Andrew Garfield och Justin Timberlake - skildrar "The Social Network" en idé som förändrade hela samhällsstrukturen och hur den förstörde vänskapen mellan dess upphovsmän.

David Finchers ”The Social Network” är en fantastisk skildring av en ny sorts kulturrebell. Det är berättelsen om den genialiska men osympatiska revolutionären som förändrade den mänskliga interaktionen för en hel generation – och kanske för all framtid.

En av föra årets mest hypade filmer berättar om hur fenomenet ”Facebook” kom till liv av en studenten Mark Zuckerberg. Men att skapa ett av dagens mest använda nätverk visar sig inte vara en dans på rosor och att det krävdes engagemang, blod, svett och tårar. Vi till exempel se hur Zuckerberg går från att knacka kod i sitt studentrum till att sitta på ett kontor fullt med Facebook saker överallt.

David Fincher, mannen bakom succéer så som Fight Club & Se7en står för regin av denna filmen vilket han även blev oscarsnominerad för, och med tanke på vad för typ av filmer han tidigare har gjort så väcktes en viss skepticism om att göra en film om just Facebook. Men tillsammans med blandanat Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Armie Hammer, Rooney Mara och ingen mindre än Justin Timberlake (spelande Napsters grundare Shawn Fanning).

Hela den kombinationen tillsammans med det underbara fotot (vilket filmen även oscarsnominerades för) gör att denna filmen är en 2010 års absoluta filmhöjdpunkter, Och att ge denna film ett lägre betyg än en 4:a i betyg vore att begå tjänstefel som filmkritiker.

Nicklas Astfors

"One does not simply leave a Marvel movie before the end of the credits" Läs mer om och med Nicklas Astfors på MrFim →