The Square

Titel The Square (2017)
Längd 142min

Christian är en framgångsrik ledare på ett modernt konstmuseum. Han kör elbil och försöker leva som han lär. Dagarna innan utställningen The Square, ett verk som skall påminna om vårt gemensamma ansvar i det offentliga rummet, ska öppna blir han bestulen på öppen gata, något han varken kan skaka av sig eller låta passera obemärkt. Han påbörjar en jakt på förövaren och försätts i allt mer pressade situationer som får honom att ifrågasätta sin egen moraliska kompass. Samtidigt måste Christian hantera den PR-byrå som museet anlitat för att marknadsföra den kommande utställningen. Något som visar sig ta en oväntad riktning och som försätter såväl den konstnärlige ledaren som muséet i kris.

Jag sitter här i skrivande stund, och vet inte riktigt vad jag ska tycka eller känna efter att ha sett Ruben Östlunds senaste film ”The Square”. Är det ett mästerverk som visar hur vi är som människor i dagens samhälle, och hur vi alla reagerar psykologiskt i en grupp? Eller är filmen bara en enda stor pretentiös film för Ruben Östlunds ego att skina framför duken i 2 timmar och 22 minuter. Kanske är den lite av varje, eller inget av det.

Där är ingen riktigt stor mening att direkt sitta här och tyda varje sak i filmen, eller ens gå in i djupare detalj i vad filmen exakt handlar om. Jag gick in ganska ovetandes, efter att ha bara sett trailern en enda gång inför en annan film på bio. Samt bara läst handlingen i snabb hast. Vilket jag ser som en positiv sak, då jag inte riktigt vet hur man skulle förklarat denna filmen i mer detaljerad väg. Även marknadsföringen på filmen kan inte vara lätt, men så länge Ruben Östlunds namn är på filmen, så kommer alla se den.

Filmen räknas som en komedi, och där var tillfällen då salongen skrattade men inte jag. Kanske beror det på att jag har lite svårt för denna typen av filmer, som tar seriösa saker i våra realistiska liv och vardag och gör humor av det. Eller samhället överlag. Det hela känns mer politiskt då, och jag känner att det inte riktigt hör hemma i en film. Även ifall politik alltid har spelat en stor bakgrund i många andra kända och stora filmer. Men då jag känner att jag inte vill eller ska bli politisk i mina recensioner, så känns det svårare att göra en rättvis bedömning av filmen

Fast där var tillfällen då jag faktiskt skrattade, och filmens humor var roligare än vad jag förväntade mig. Jag tyckte även skådespelarna var bra i filmen. Speciellt huvudpersonen Claes Bang, som gjorde en trovärdig insats som chefen över museet. Gå dock inte in och förvänta er Dominic West i något stort. Han är med i totalt två scener, och är inte med mer än 5 minuter, och har nog högst 10 repliker. Mer eller mindre bara en marknadsföring för att sälja filmen större både här och internationellt.

Trots att jag bara sett två Ruben Östlund filmer (denna och Turist) så måste jag ändå säga att hans stil är något jag kan gilla. Även ifall det märks tydligt han är inspirerad av Roy Andersson. Så gillar han de långa tagningarna där kameran bara står stilla och fokuserar på en grej. Ibland kan det funka bra, ibland kommer det av sig som drygt. I Ruben Östlunds filmer funkar det bra, och han vet hur man hanterar denna typen av stil.

I sin helhet är The Square en film som kan tydas och analyseras på flera olika/många sätt. Men jag ser ingen poäng att göra en sådan analys i en recension. Då filmen kommer spegla och ge varje individ som ser den en egen personlig känsla, som den sen kan få analysera vad filmen betyder för dem. Inte för att det är en krånglig eller allt för artistisk film i den benämningen. Men det är väl mer att Ruben Östlund inte direkt kommer ut med en röd linjär handling från A till B. Ingenting är säkert vad den exakta meningen bakom filmen är.

Jag kan dock med säkerhet säga att filmen har bra humor, något jag var osäker på om jag skulle skratta åt. Skådespelarna gör bra ifrån sig i sina roller. Tycker det är genialisk casting med Terry Notary som en människa som beter sig som en apa (postern). Då hela hans karriär har mer eller mindre bestått av att göra motion capture åt aproller, så som de nya Apornas Planet och senaste Kong filmen. Nu kom jag verkligen av mig.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (2 röster, genomsnitt: 3,00 av 5)