Klassiker: The Tingler

Titel The Tingler (1959)
Längd 82min

An obsessed pathologist discovers and captures a parasitic creature that grows when fear grips its host.

Under många större delar av 50-talet, fanns det så kallade ”Spook Show” visningar på biografer. Det innebar att publiken som satt och tittade på filmen, blev delaktiga i vad som hände. Till exempel så brukade folk klä ut sig och springa omkring ute bland folket, eller som vi idag ser på en 5D film på en nöjespark. Så som att luft kommer nere vid benen, saker kommer flygande åt dig etc. Det var en mer livad show, under själva visningen (oftast under skräckfilmer, eller lågbudget filmer)

En av de personerna som var pionjären inom detta, var William Castle. Hans filmer bestod oftast i att göra publiken mer indragna och en del av allting. Hans mest kända i detta sammanhanget är ”House on Haunted Hill”. Men idag ska vi titta närmare på en film i samma anda, med samma huvudperson och som kom ut samma år. ”The Tingler” från 1959.

The Tingler är en film som i dagens ögon inte alls känns läskig, eller ens unik. Men det är detta som idag gör att filmen når en viss ”campy” nivå, även ifall den håller mycket högre standard än många andra B-filmer från tiden. Faktum är så är det ingen B-film då Columbia Pictures står som bolag. Nåväl, det jag ville ha sagt är att med dagens ögon är effekterna kanske inte hållbara, och filmen i sig inte särskilt skrämmande eller intressant. Däremot kan jag tycka detta är hela charmen med filmen. Det är de som gör dessa äldre skräckfilmerna så underbara att titta på idag. De har en speciell plats i mitt hjärta, och med Halloween bakom hörnet, är det en perfekt film att komma i rätt ställning till.

Vad som dock gör att filmen ändå håller en viss klass och högre grad är Vincent Price själv. Han är prinsen av skräck av en anledning, och var gjord för det. Även ifall han var utbildad på skådespelare inom Shakespeare gruppen, så valde han att göra dessa typer av filmer för han älskade genren och älskade att göra dem. Här skiner han lika bra som han alltid gör.

Filmen kan bli lite seg emellanåt, speciellt i mitten. Det är först när Judith Evelyn som karaktären Mrs. Higgins tar plats med sin mardröm som filmen börjar ta fart. Mina två favoritscener är just Mrs. Higgins mardrömsscen och när ”The Tingler” går amok på en biograf framåt slutet av filmen. Det är även här William Castle leker med idén att involvera tittaren. Att se filmen hemma idag, har inte samma effekt. Men jag kan bara tänka mig på den tiden att det hade varit fruktansvärt kul.

I sin helhet är The Tingler en skräckfilm gjord för de som gillar att groda ner sig i de mer äldre skräckfilmerna, och för de som gillar lite åt det mer ”campy” hållet, även ifall filmen inte riktigt är ”campy”, utan har ändå en viss klass till sig. Detta tack vare Vincent Price. Även idén att vi alla har en ”Tingler” i oss, som lever på vår rädsla är ett bra koncept, som hade kanske funkat som en reboot eller remake i dagens skräckfilmer. Men främst skulle jag rekommendera filmen till de som vill åka tillbaka till en tid, då filmer var mer än bara filmer. De var ett event och ett nöje att gå till. Poppa lite popcorn, och återvänd tillbaka till ”spook show” tiden. Vad jag hade gjort för att få uppleva det…