The Town

Titel The Town
Längd 125min

Doug MacRay är en brottsling utan ånger, en ledare av ett gäng hänsynslösa bankrånare som skryter med att stjäla det de vill ha och komma undan med det. Utan några egentliga relationer att bry sig om behöver Doug aldrig vara rädd föratt förlora någon nära person. Men allt det förändras vid gängets senaste jobb, när de tar en gisslan - bankchefen Claire Keesey. Även om de lät henne gå utan att skada henne, så misstänker hon att de vet vem hon är. Men hon slutar att vara på sin vakt när hon träffar en försynt och charmig man som heter Doug, omedveten om att det är samme man som bara dagar innan har terroriserat henne. Den omedelbara attraktionen mellan dem utvecklas snart till en passionerad förälskelse som hotar att ta dem båda nedför en farlig, och kanske dödlig, stig...

I ”The Town” så får vi följa med ett gäng som alla känt varandra sen dom var små, och dom har alla en sak gemensamt, dom är alla bankrånare. Men det är inte allt dom delar med varandra dom kommer från den delen av Boston där bankrånare är ett yrke och där man känner en stolthet med vad man gör.

Och med ”yrket” så följer rutin efter alla de stötar de har gjort, tills en dag då ett av rån inte går som planerat och killarna måste ta en gisslan. Grabbarna inser snabbt vilka risker de tar för att överleva och inte blir det lättare när en av dem blir kär i gisslan. Har du inställning att du ska se en hårdkokt action, så kan du lika gärna välja en annan titel, då denna är mer drama än vad action, visst förekommer det action men det är långt ifrån alla scener som är action.

Med tanke på att Affleck både står framför som så väl bakom kameran så är detta en titel som imponerar, han har väl sakta kommit till insikt att dagarna när han var flickornas favorit hunk är över och han har till och med fått den där karaktäristiska ”över-30-år-magen” vilket inte är något plus på hunk-profilen. Men hela filmen är stark och jag känner mig intresserad och att jag vill engagera mig i ödet som väntar killarna.