The Water Diviner

Titel The Water Diviner (2014)
Längd 111min

Russell Crowe (Gladiator, A Beautiful Mind) och Olga Kurylenko (Oblivion, Quantum of Solace) har huvudrollerna i THE WATER DIVINER, ett storslaget äventyr som utspelar sig under första världskriget, fyra år efter det förödande slaget vid Gallipoli i Turkiet. Den australiske jordbrukaren Connor (Crowe) reser till Istanbul för att ta reda på vad som hänt hans tre söner som rapporterats som saknade efter slaget och inleder en relation med den vackra turkiska kvinnan (Kurylenko) som äger hotellet där han bor. THE WATER DIVINER är en fantastisk berättelse om kärlek, tro och hjältemod.

För mig kommer nog utan tvekan vara rollen som Maximus Decimus Meridius från Ridley Scotts mästerverk ”Gladiator” som kommer vara det som omedelbart dyker upp i mitt huvud när man pratar om Russell Crowe och hans fantastiska karriär. Men precis som veteran Angelina Jolie nyligen bestämde sig för att sätta sig bakom kameran så har även Russell bestämt sig för detta och ”The Water Diviner” är således hans regidebut. Självfallet så utspelar sig delar av berättelsen i hans hemland Australien. Innan jag själv såg filmen så kände jag inge vidare dragningskraft av själva historien, utan av vem som satt så väl i registolen men också drog historien framåt framför kameran och ”på köpet” så får man en intressant historia som är inspirerad av verkliga händelser.

Berättelsen i sig varierar mellan att gå på högre varvtal till att sedan lugna ner sig en aning och bli lite mer lågmäld och stundvis så känns det som att berättelsen kommer på sig själv att vara lite väl oengagerande för stunden och rycker upp sig och kommer på banan igen. Tittar man på fotot så är det en av de saker som faktiskt är konstant igenom hela filmen och så väl platserna som berättelsen utspelar sig på (Australien och Turkiet) bjuder på oerhört vackra scenografier och tittar man själva fotot och hur man har grade:at filmen så känns det optimalt igenom hela filmen och det hela är en otroligt angenäm visuell upplevelse.

I stort så klaffar nästintill alla delar, från Crowes oerhört starka insats så väl bakom som framför kameran, så även det dramaturgiska sätt man valt att berätta historien, dock så fallerar historien, eller snarare att den lägger krokben för sig själv och den känns stundvis lika klumpig och ograciös som en kalv som tar sina första osäkra steg. Dock så vill jag tilläga att det finns något med  speciellt med filmen som gör att man med all säkerhet har anledning att återkomma och se om filmen i framtiden.