The Wedding Ringer

Titel The Wedding Ringer (2015)
Längd 101min

För varje man som ska gifta sig finns en hel del att ta hand om före den stora dagen. Men oavsett hur stressigt det kan bli så kan han vara säker på en sak: grabbgänget. Hans best man och övriga marskalkar tar hand om allt, från svensexan till talet på bröllopskvällen. Det är grabbgänget som betyder något när det gäller ? och det är grabbarna som den älskvärde, men lite tafatte, blivande brudgummen Doug Harris (Josh Gad) aldrig har haft. Om han inte vill se ut som en idiot framför sin blivande brud (spelad av Kaley Cuoco-Sweeting) är det dags för honom att skaka fram ett gäng vänner fortare än kvickt. Entré på scen för Jimmy Callahan (Kevin Hart), ägare av Best Man Inc., ett diskret serviceföretag som får socialt utsatta killar att framstå som rockstjärnor.

Man ska ju inte döma boken efter omslaget som det så fint heter. Men när man får en komedi som handlar om en stackars nördig kille utan vänner som hyr en rolig svart snubbe som bestman till sitt bröllop är det lätt att tro sig veta vad man kommer få – en halvkul, krystad komedi som endast lockar till skratt ett fåtal gånger och då med hjälp av billiga skämt eller dråpliga situationer, i övrigt pinsamma karaktärer och taffliga försök till komik.

Men skenet bedrar och jag blir överraskad av hur road jag faktiskt blir av filmen. Kanske inte så jag sitter och garvar rakt ut (det gör jag i och för sig sällan till filmer oavsett hur roliga de är) men tillräckligt för att inte gäspa mig igenom den eller vara besviken när det slutar. Filmen är inte heller så där förutsägbar som denna typ av komedier ofta är, utan att för den delen kasta in helt omvälvande tvistar överallt vilket gör att det känns som man försöker för mycket. Nej, istället är storyn balanserad och tillräckligt dynamisk för att slippa helomvändningar varannan minut för att man inte fem minuter in ska förstå slutet.

Så helt enkelt, en film som är väldigt bra i jämförelse med andra i samma genre, men för full pott hade det behövts en till dimension, något som för den bort från den lite flamsigare sidan.