Thor: Ragnarök

Titel Thor: Ragnarök (Thor: Ragnarok) (2017)
Skådespelare , , , , , , , ,
Genre ///
Längd 130min

I Marvels Thor: Ragnarök hålls Thor fängslad på andra sidan Universum utan sin mäktiga hammare. Han för en kamp mot tiden för att ta sig tillbaka till Asgård för att stoppa Ragnarök – förstörelsen av hans hemvärld och slutet för hela den Asgårdska civilisationen. Thor ställs inför ett nytt hot, den mäktiga och hänsynslösa Hela. Men innan dess måste han överleva en dödlig gladiatortävling där han tvingas kämpa mot sin forna bundsförvant och vän från Avengers – Hulken. I rollerna ser vi Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Anthony Hopkins, Tom Hiddleston, Cate Blanchett, Karl Urban, Idris Elba, Jeff Goldblum, och Tessa Thompson.

Marvel fortsätter utöka sitt universum. Nu har det blivit dags för Thor att få sin tredje film, men jag kanske inte ska säga den är efterlängtad. Okej trailern indikerade på något nytt och spännande, vilket jag tror gjorde många intresserade. Men jag tror ingen större Marvel fan direkt kan påstå de satt och längtade efter en tredje Thor film. Anledningen är att just Thor filmerna är en av de svagare av Marvels filmer. Både första och andra. Herregud om jag ens minns något från andra filmen förutom slutet. Så det känns som Marvel gjorde ett smart drag, genom att ta in en ny fräsch regissör med sin egna vision, samt stil. Denna person är ingen mindre än Taika Waititi. Nya Zeeland regissören som gjort bland annat ”What We Do in the Shadows” och ”Hunt for the Wilderpeople”. Båda två originella och unika filmer, med högt tempo, egna stil och en bisarrhet som humorn kretsar omkring. Minst sagt, man blir nyfiken. Taika Waititi ger oss en egen version av hans Thor film. Som även passar perfekt i universumet de har skapat, för att även bygga vidare på det.

Vad som gör att de flesta kommer gilla filmen, är att den är rolig. De andra Thor filmerna var alltid mörka och allt för seriösa för att man skulle kunna få någon typ av nöje av dem. Visserligen kan jag tycka de balanserade det lite bra i ettan från det att han kom på jorden och var en ”fish out of water” berättelse. Men annars så har det fattas komik i filmerna, något som verkligen denna filmen vill lyfta fram. Alla skämt funkar inte, vissa skämt kommer barn fråga sina föräldrar om vad vissa saker är (förvarning! Orgies nämns). Men vad jag gillar är att filmen omfamnar dess humor och bara glider med det. Chris Hemsworth får verkligen briljera här i sin roll. Detta är utan tvekan hans bästa insats som Thor. Jag kan heller inte understryka nog, att äntligen får vi se blixtrar och åska från Thor. Han är trots allt ”God of Thunder”, men det är först i denna vi verkligen får se hans krafter. Äntligen säger jag bara! Bring on the lightning.

Jag gillar även stilen filmen har. Den sticker ut i mängden, men på ett bra och unikt sätt. Det känns som detta var det rätta steget och ta, då det känns som vissa av dessa Marvel filmerna ändå börjar smälta ihop. Redan vid introt när låten ”Immigrant Song” börjar spelas, vet man detta kommer vara en annorlunda Thor film. Synd bara det inte körde förtexter. Så genom att ha denna unika stilen, gör att filmen ändå får en viss personlighet. Färgerna spelar också en stor roll, den är otroligt färgglad. Men även hur de använder mycket grönt och rött, som även får actionscenerna att se magnifika ut. Vissa av actionscenerna är så pass snyggt gjorda att det ser ut som en tavla. Jag är medveten om att mycket av det är gjort i en dator, men här ser det verkligen bedårande ut. Tillsammans med slow-motion effekten, så blir det ändå ett visuellt stycke för ögat. Vilket även denna filmen kommer bli ihågkommen för, dess actionscener.

Skurken är dock helt okej. Jag önska jag kunde säga att jag älskade skurken. Vi har liksom Cate Blanchett som Hela, dödsguden! Men allt annat än att det just är Cate Blanchet, så är karaktären inte så värst intressant. Cate Blanchett gör ett bra skådespel åt karaktären, det märks hon har kul med rollen. Men varje gång filmen klippte tillbaka till henne, ville jag bara att vi återvände till Thor och hans äventyr och försök att komma tillbaka. Hon är ännu en skurk som är ond och vill bara skapa förödelse, för att. Där ges inte mycket motiv, och trots en bakhistoria. Blir hon aldrig tillräckligt intressant för att jag skulle bry mig om henne. Det enda som gör henne lite mer minnesvärd än andra Marvel skurkar är just att det är Cate Blanchett. Tom Hiddleston är så mycket mer intressantare som Loki, och han är den mest utvecklade skurken i hela universumet (såklart). Faktum är, kan vi fortfarande kalla honom skurk?

Ibland kan första akten av filmen gå lite för snabbt förbi. Det känns som man vill komma fram till huvudpoängen, och snabbar igenom dessa små viktiga detaljer genom första akten. Vi har dock en vacker och fin scen mellan Odin, Thor och Loki. Men jag tyckte att Doctor Strange var väldigt intryckt, och hade kunnat vara utan honom. Han känns väldigt malplacerad, och försvinner lika fort som han introducerar sig själv till Thor. Doctor Strange säger också att Loki är en av de bannlysta på jorden, vilket gör att han märker av så fort han anländer. Vilket inte går ihop med en sak Thor säger till Loki i slutet av filmen. Även Asgård krigarna är med ytterst lite, för att senare möta deras öde. Vi har liksom haft två Thor filmer innan för att ”lära känna” dessa, för att senare slänga iväg dem på en minut. Dessutom får vi inte veta vart Lady Sif befinner sig. Skådespelerskan var upptagen med att spela in i New York, men det är ju verkligheten. Vad med karaktären i filmen? Ingen nämner henne alls.

Jag känner jag behöver nämna Hulken också, då han ändå spelar stor och viktig roll i dessa filmerna. Jag gillade kemin mellan Hulken och Thor här. Även chocken Bruce Banner har efter att ha varit Hulken i två år. Lite svagt förklarat hur han hamna på planeten, men samtidigt behövdes det inte djupförklaras heller. Han är där efter händelserna i Ultron. Men det var kemin mellan de två som jag tycker var det bästa. Effekterna på Hulken är annorlunda än i Avengers filmerna. Men samtidigt så har han varit Hulken i två år, så det känns som att någon typ av förändring ändå känns realistisk i hur han ser ut. Dessutom tycker jag designen inte sticker ut allt för mycket. Fighten mellan honom och Thor var underhållande.

Sist måste jag nämna guldbiljetten av de alla (bokstavligen talat då Willy Wonka & the Chocolate Factory theme spelas i bakgrunden). När de introducerar oss till Grandmaster själv, Jeff Goldblum. Han gör sin egna grej här, och bara kör med det. Filmen bara kör med det, och det är helt fantastiskt att se. Som att Jeff Goldblum inte var perfektion redan, så får vi här Jeff Goldblum i en Taika Waititi Thor film. Han får sitt egna jam för guds skull! Detta är var legender är födda, fast han har varit legend sedan länge. Kan jag få mer av Grandmaster i framtida Marvel filmer?

I sin helhet är Thor: Ragnarök en film som funkar både som en Thor film, och som en fortsättning på universumet. Det går inte att förneka att den bygger upp händelser inför ”Infinity War”, men samtidigt kan man sitta och njuta av den ändå som en egen Thor film. Dock så kräver det att man har sett Avengers filmerna, då detta är lite som Civil War (Avengers 2.5 blir det då?). Men vad som kommer göra att denna sticker ut från mängden är tack vare regissören Taika Waititi. Hans stil märks av, likaså hans humor och bisarrheten som man omfamnar här på bästa möjliga sätt. Färgerna är färggranna och actionscenerna är snyggt gjorda. Ibland är det som att se en tavla. Dessa unika sakerna, gör att filmen känns fräsch mitt i en serie med 15 filmer i sig nu typ. Chris Hemsworth gör också sin bästa insats som Thor hittills. Den är inte perfekt, och där är problem. Främst skurken och första akten, är de svagaste punkterna filmen har. Men om man ser den bland alla andra Marvel filmerna, så är detta en mer unik film. Troligtvis den som sticker ut mest i mängden (ja, till och med mer än Guardians of the Galaxy). Vilket jag tror Thor behövde, efter två allt för seriösa och bortglömda filmer. Fans kommer inte bli besvikna, och Marvel levererar ännu en gång.

© MARVEL