Tom of Finland

Titel Tom of Finland (2017)
Längd 115min

Touko Laaksonen har tjänstgjort som officer under andra världskrigets svåra år i Finland, men livet som följer efteråt visar sig lika tufft. Efterkrigstidens Helsingfors erbjuder ett högst begränsat livsrum för unga homosexuella män som Touko, med en vardag av förföljelse och hot om straffpåföljder. Under pseudonymen ”Tom of Finland” finner han ett sätt för sin åtrå och längtan att komma till uttryck; i sin konst gestaltar han homoerotiska läderfantasier. Den blir en väg till frigörelse, för Touko och många med honom.

På senare tid så känns det som att de människor som inte har haft det fullt så lätt i samhället äntligen får ta den tid och plats som den faktiskt förtjänar och att bevisa att dom allt som oftast bara är människor som vill leva och existera under samma vilkor som de allra flesta medelålders vita hetrosexuella män har och har haft privilegiet att få leva. En av alla dessa manifestationer är dena biografi utav en av Finlands absolut mest kända konstnärer, närmare bestämt Touko Laaksonen, men det var under pseudonymen ”Tom of Finland” som han skrev sig in HTBQ-rörelsens historieböcker.

För att vara en nordisk samproduktion så känns det ungefär som jag hade tänkt mig, man ser att det inte är Hollywood producerat, sen så handlar det mer om hur man har grade:at filmen snarare än brist på vettiga skådespelare och/eller yrkesskicklighet. En annan del i det hela som kan göra att det känns udda är att det primärt pratas finska i filmen och dessvärre så har inte stött på särskilt mycket finsk film för att det ska falla sig lika naturligt som det gör när man kollar på en svensk, engelsk eller rent av till och med fransktalande film.

Redan innan jag såg filmen så visste jag om fenomenet ”Tom of Finland” b.la. att motiven hade blivit till frimärken i Finland samt att motiven finns på T-shirt och bäddset att köpa, men mycket mer än så visste jag faktiskt inte. Så nyfiken som få satte jag mig för att bevittna hur HBTQ-personer tvingades att leva efter andra världskrigets Finland och att ses som en sjukdom av samhället i stort. Det är något med verkligehetsbaserade filmer som berättar historien om personer som inte har samma privilegier som andra och som måste slåss för sin rätt att leva och få vara sig själv som är så oerhört spännande att se, då man allt som oftast får se prov på vad som händer om man inte lever efter ”normen” och i slutet så får man se att vi människor sakta men säkert faktiskt utvecklas och låter folk vara i fred och göra sin grej.

En trevlig detalj i denna oerhört viktiga skildring är att man faktiskt inte verkar har spart på krutet och har spelat in filmen i ett flertal olika länder, vilket ändå påvisar en speciell nivå när det gäller till ambitioner när det kommer till filmen. Inte att förglöma Pekka Strangs prestation som huvudrollsinnehavaren som för fanan för gay rättigheterna, även fast det inte alltid sker helt frivilligt.