Tomorrowland: A World Beyond

Titel Tomorrowland: A World Beyond (Tomorrowland) (2015)
Längd 130min

Upplev den tillsammans med Frank (George Clooney), tonåringen Casey (Britt Robertson), den mystiska Athena (Raffey Cassidy) och den smarte David Nix (Hugh Laurie). Tomorrowland: A World Beyond tar dig med på en inspirerande och magisk äventyrsresa där drömmar blir till verklighet.

När jag var liten och någon nämnde Disney så var det egentligen bara en sak man tänkte på (eller i alla fall de flesta misstänker jag) och det är vad vi idag känner till som Disneyklassiker och innefattar titlar så som ”Lejonkungen” och ”Skönheten och Odjuret” och så vidare. Men på senare tid så har Disney breddat sitt utbud och då inte endast genom att förvärva Marvel och Lucasfilms utan att även göra mer filmer som Pirates of Caribbean-filmerna banade väg för, nämligen ”Live action” eller ”spelfilm” som det så tjusigt heter på det svenska språket.

Och personligen så har jag tyckt att det har varit en frisk fläkt då Disney har en tendens att hitta historier som även fast det är berättade via spelfilmsformatet ändå känns som att de lika väl skulle kunna funka i animerade versioner (till exempel John Carter och Berättelsen om Secretariat) dock så har dessa filmer underskattats något enormt, vilket i sig är synd då, det finns oerhörda fina, vackra och spännande berättelser som bara väntar att bli berättade om.

Så när väl informationen om ”Tomorrowland: A World Beyond” släpptes så var det med blandade känslor, dels för att filmerna filmerna brukar som sagt vara små udda guldkorn men det fanns även en viss rädsla att filmer som den här inte skulle få den uppbackning och då främst rent finansiellt då Disney har två stora varumärken att underhålla. Men trots det så känns man igen kvalitén och det är en 2 timmar långt matiné äventyr som väntar på en.

Tittar man på casten så kan man inte låta bli att småle när man väl ser gamla rävar som George Clooney men även Hugh Laurie, för att sedan bli förundrad över vad de lite yngre skådespelarna Britt Robertson och Raffey Cassidy faktiskt levererar trots sina ändå ganska ringa åldrar, speciellt Cassidy som alldeles nyss blivit tonåring. En annan sak som definitivt slår en med häpnad är det visuella och det lite kitschiga att använda sig utav så skönt retro som Världsutställningar.

När man ändå talar om retro och annat nostalgiskt så finns det en scen i filmen som nickar mot en av Disneys nyförvärv och då inte någon finn diskret nickning utan det är en sån där hela kroppsspråket är med och nästan viftar i förberedelse för att landa ett jaktplan på en attackbåt. Sånt är ju självfallet superkul när man är lite lätt nördig av sig och utmaningen blir istället för att hitta något ”easter eggs” till att försöka hitta så många som möjligt alternativt alla (även fast det känns lite smått omöjligt om man nu samtidigt ska försöka att följa med i storyn samtidigt).