Tomorrowland: A World Beyond

Titel Tomorrowland: A World Beyond (Tomorrowland) (2015)
Längd 130min

Bunden av en gemensam öde, en tonåring spricker med vetenskaplig nyfikenhet och en tidigare pojke-genialitet uppfinnaren Ge dig ut på ett uppdrag avslöja hemligheter en plats någonstans i tid och rum som finns i deras kollektiva minne.

Tonåringen Casey Newton hittar en märklig brosch som visar henne en annan värld vid direktberöring. Detta leder henne till Frank Walker som har tidigare besökt den värld som Casey har fått sett glimtar av. Dock finns det filk som vill hindra att Casey och Frank tar sig till den främmande världen som kan bli jordens räddning.

Brad Bird´s ”Tomorrowland” är helt klart en bra och underhållande äventyrsfilm med science fiction inslag. Dock lever inte filmen upp till Brad Bird´s tidigare filmer som ”The Incredibles” och ”Mission: Impossible – Ghost Protocol” men Bird visar även här att han kan göra film som är bra. George Clooney är helt okej som Frank Walker men Britt Robertson som Casey Newton gör helt över bra och jag tror att hon har en lovande karriär framför sig. Andra som medverkar i filmen är bl.a. Hugh Laurie, Tim McGraw, Raffey Cassidy, Kathryn Hahn och Keegan-Michael Key.

Filmen är rikitigt bra gjord trots att i vissa sekvenser så syns det att det är filmat möjligtvis mot green screen. Specialeffekterna är helt klart mycket bra och visar mycket livlig fantasi. Brad Bird och Damon Lindelof har lyckats få ihop en bra story som fungerar även om det är inte en helt genomtänkt historia i sin helhet. Michael Giacchino bjuder som vanligt på ett mycket bra och välkomponerad musik som ger liv i filmen. Vill man luta sig tillbaka och bli underhållen i två timmar så kan jag klart rekommendera den här filmen, den är sevärd även om den inte når höjder.