Transformers: Age of Extinction

Titel Transformers: Age of Extinction (2014)
Längd 165min

Transformers: Age of Extinction inleds tiden efter att ett stort slag lämnat en jättelik stad i ruiner, men resten av världen klarat sig. Medan mänskligheten försöker bygga upp samhället igen, visar det sig att en grupp människor med onda avsikter har andra planer och samtidigt dyker en även uråldrig kraft upp, som hotar jordens existens. Med hjälp av en ny samling av människor (som ledda av Mark Wahlberg), återvänder Optimus Prime och hans Autobots för att möta sin största och mest skrämmande utmaning hittills. I detta otroliga äventyr dras de in i ett krig mellan gott och ont, vilket kulminerar i ett stort slag som utspelas över hela världen.

Att storslagna superhjälte-blockbusters är en del av sommaren och väller ut från Hollywood på rullande band är ingen nyhet, men Transformers: Age of Extinction tar uttrycket blockbuster till en ny nivå.

Luta dig tillbaka och upptäck en ny era för the autobots, att Sam (Shia LaBeouf) och Mikaela (Megan Fox) byts ut mot en passionerad, bad-ass ingenjör spelad av Mark Wahlberg och en ny killmagnet, Nicola Petz tänker man inte ens sekund på. Det gamla radarparet är som bortglömda då vi nu får följa en far och dotter relation mer än ett tonårsdrama sida med ännu mer materia som sprängs.

Följande text innehåller spoilers.

Det som gör denna film mer än bara en actionrulle och den bästa utav dem fyra Transformers filmerna är känslorna och relationerna som man tar del av. Det är filmskaparnas begåvning att kunna skapa känslomässig tyngd hos dess transformers, med kroppsrörelser och ansiktsdrag liknande nästan mänskligt. Dessutom markeras Optimus Primes ledarskap och hans medkänsla för godhet och mänskligheten som gör att man personligt fängslas och tar till sig hans moral och ledande tal.

transformers_age_of_extinction_screenshot_1

Förutom en mer känslosam fjärde film, får vi möta nya miljöer och blir omfamnade i Hong Kong och Kina som ger ett färgstarkt nytt slagfält med skyskrapor, Kinas gröna landskap och dessutom ’’Smallville’’-liknande majsfält i början av filmen, som ger en otroligt kontrast mellan metallgiganter och småstads liv. Med mer känslor och nya miljöer är dock historien lite trasslig då man kan se denna film från två olika perspektiv. Antingen går man in som en analytiker som många gör inför en Michael Bay film och frågar sig själv, Varför?, Vilka?, Hur? eller så går man in i det andra perspektivet. Det andra perspektivet som är adrenalin, Optimus Prime-älskaren som bara njuter av det actionfyllda, sprängladdade, transformerande giganter som är gjort på ett så snyggt sätt att det inte går att inte tycka om. För scenerna är fantastiska, dem klara färgerna som speglas med ljusstrålar till en suddig kuliss, denna film är till för att ses med ögonen och lite mindre med hjärnan.

transformers_age_of_extinction_screenshot_2

Strålkastarna ska också riktas mot kompositören Steve Jablonsky som uppnår makalösa toner för Autobotsen entrèer och spänningsladdade scener som går hand i hand med Dolby ljudstyrka i bioslaongen för att öka kraften i varje scen. För ljudet är allt i denna film. Allt från det fridfulla cellon till ljudet av stegen från ’’dem onda’’ och det storslagna skeppet.

transformers_age_of_extinction_screenshot_3

Men all fröjd har sin gräns i sista tredjedelen av filmen blir det mer ofokuserat och ’’too-much’’ att ta sig igenom kamperna som i detta läge är nära på att överlappa varandra. Då ifall man ser filmen från första perspektivet verkligen är helt ute på havet. För det blir för mycket och man finner inget tidsperspektiv överhuvudtaget. Men Micheal Bay har oss vid sin sida i alla fall då han tar fram slow-motion scenerna som är mina personliga favoriter då vi verkligen får skymt av detaljarbetet. För dett är vad han gör bäst, att bara helt spåra ut.

transformers_age_of_extinction_screenshot_4

Jag kan skylla på att det var ett tag sedan jag såg en actionrulle på en stor bioduk men detta är ett måste att se i 3D på bio i sommar, unna dig själv en rejäl bioupplevelse, du kommer inte ångra dig.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (4 röster, genomsnitt: 2,75 av 5)